صوفی: اگر شخصی مثل خاتمی کاندیدا شود میتوان امیدوار بود

در میان مردم نسبت به اصلاحطلبان نارضایتی وجود دارد به شرطی ممکن است این نارضایتی مقداری تعدیل شود و امیدی در مردم ایجاد شود که کسی که برای کاندیداتوری مطرح میشود چهره شناخته شدهای باشد و مردم او را قبول داشته باشند و بپذیرند که او توان اجرایی بالایی دارد. او باید این را در هر کاری نشان داده باشد. در ثانی باید اصلاحطلب باشد و بر مواضع اصلاحطلبی بایستد.سادهترین مثال آقای خاتمی است. چون دو دوره ریاست جمهوری را در پیشینه خود دارد که عملکردش تا الان در مقایسه با دولتهای دیگر بسیار موفق بوده و مورد رضایت مردم هم قرار داشته و مردم از او خاطره خوش دارند اگر آقای خاتمی بیاید میتوان امیدوار بود یا هر کسی دیگری که میآید باید چنین پیشینهای داشته باشد.
به گزارش فرارو، مرعشی در این باره گفته است: در میان اصلاحطلبان عارف و جهانگیری فعالیتشان را شروع کردند. کسی کاندیدای پوششی نیست اینها کاندیداهایی بودند که از قبل هم، مطرح بودند اکنون هم مطرح هستند تا ببینیم جبهه اصلاحات به چه جمعبندی میرسد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصلاحطلبان همیشه استراتژی حرکت جبههای، انسجام بخشی و اجماع سازی را به کار میگیرند گفت آنها این امور را از طریق شورای عالی سیاستگذاری انجام میدهند و شورا هم هنوز جلسهای تشکیل نداده است. خبری هم مبنی بر تشکیل جلسه شورای عالی سیاستگذاری تاکنون نشنیدم.
این فعال سیاسی اصلاحطلب بیان کرد: راهبردی که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ۹۸ در پیش گرفتند سند محکمی در تعیین خط مشی اصلاحطلبان در انتخابات پیش رو است. بعید میدانم اصلاحطلبان بخواهند از آن راهبرد عدول کنند. آن راهبرد چند ویژگی داشت اول کاملا با راهبرد انتخاباتی مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات که از سال ۹۲ تا ۹۶ در پیش گرفته بودند کاملا متفاوت بود. ارائه لیست منوط شده بود به وجود کاندیدهای صرفا اصلاحطلب و لاغیر. در این انتخابات هم این راه ادامه خواهد داشت و تبعا اصلاحطلبان کاندیدای غیراصلاحطلب معرفی نخواهند کرد و اگر کاندیدای اصلاحطلب نداشته باشند کسی را در انتخابات معرفی نخواهند کرد.
وی افزود: ارزیابی ما این است که همان چیزی که در انتخابات ۹۸ اتفاق افتاده، رخ میدهد. در انتخابات ۹۸، کمترین مشارکت را داشتیم. علیرغم اینکه شورای عالی سیاستگذاری نامزدی معرفی نکرد، ولی احزاب اصلاحطلب به نام خودشان افرادی را معرفی کردند که آنها هم کمترین رأی را آوردند و سرلیست شان ۶۰۰۰۰ رأی آورد بنابراین فکر میکنیم باید اتفاق مهمی بیفتد تا آن ۶۰ درصدی که در انتخابات مشارکت نکردند پای صندوقهای رای بیایند.
وی درباره نامزدی عارف و جهانگیری هم عنوان کرد: میزان موفقیت آقایان عارف و جهانگیری که در این مدت در حاکمیت بودند به این بستگی دارد تا چه حد بتوانند از خودشان دفاع کنند و خودشان را از بروز وضع موجود و اوضاعی که در جامعه حاکم است مبرا کنند. آنها باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند در این صورت میتوانند امیدوار باشند، اما این کار سختی است.
دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: ما نباید نامزدهای خودمان را هر کسی که باشد را تخریب کنیم. نباید پیشگام شویم و بگوییم که جهانگیری و عارف رأی نمیآورد. در کل صحبت درمورد مصادیق انتخاباتی درست نیست، ولی درباره کلیات انتخابات طبیعی است که تحلیل داشته باشیم.
صوفی اظهار کرد: در میان مردم نسبت به اصلاحطلبان نارضایتی وجود دارد به شرطی ممکن است این نارضایتی مقداری تعدیل شود و امیدی در مردم ایجاد شود که کسی که برای کاندیداتوری مطرح میشود چهره شناخته شدهای باشد و مردم او را قبول داشته باشند و بپذیرند که او توان اجرایی بالایی دارد. او باید این را در هر کاری نشان داده باشد. در ثانی باید اصلاحطلب باشد و بر مواضع اصلاحطلبی بایستد.
این فعال سیاسی اظهار کرد: این فرد نباید در حاکمیت هضم شود. باید رویکرد مردمی داشته باشد یعنی پیگیر مطالبات مردمی از کل حاکمیت باشد. باید به مردم پاسخگو باشد و مردم محور باشد. باید خودش را در قبال مردم مسئول بداند. یقه حاکمیت را بگیرد و نهادهایی را که به ضرر مردم عمل میکنند حداقل به مردم معرفی کند. ممکن است روش او تعامل باشد یکی ممکن است روشش تقابل باشد. ممکن است کسی بگوید باید با رهبری تعامل کنیم. رهبری هم بارها و بارها گفتند جمهوری اسلامی در زمینه عدالت اجتماعی ناموفق بوده، خب، رئیس جمهور با رهبری حول تحقق عدالت اجتماعی به توافق برسند موانع را بشناسند. اگر رئیس جمهور با تعامل اعتماد رهبری را جلب کند و به رهبری اطمینان بدهد که دنبال مسایل سیاسی نیست بلکه میخواهد دقیقا عدالت اجتماعی را پیاده کند ایشان نیز میپذیرد و جایی اگر لازم است دستور بدهد میدهند.
صوفی با اشاره به دوران وزارتش در وزارت تعاون گفت: من در آن دوران، صد در صد از حمایت رهبری برخوردار بودم و با حمایت ایشان توانستیم در سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی فصلی به نام فصل تعاون باز کنیم و خواستهای بخش تعاون را بگنجانیم هر چند بخش تعاون در کنار بخش خصوصی و دولتی باید دست به دست بهم بدهند. بخشی به نام تعاون آن چنان از حمایت رهبری برخوردار شد که به پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، پیشنهاد ما اضافه شد.
وی افزود: اگر تعامل بین رئیس جمهور و رهبری وجود داشته باشد، قطعا آن موانعی که نهادهای قدرت به وجود آوردند یا دولت موازی و پنهانی که به وجود آمده اینها برطرف میشود به شرطی که تعامل به وجود بیاید نه تقابل. اگر آن شخص این قابلیت را داشته باشد که هم اعتماد مردمی و هم رهبری را جلب کند و با استفاده از همه ارکان قدرت به کمک مردم بیاید من فکر میکنم شدنی باشد.