تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه در چیست؟
راهنمای تازهواردها؛ تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه

تفاوت عمده بین بازارهای مختلف بورس، مربوط به شرایط پذیرش شرکتها است. از آنجایی که شرایط ورود یک شرکت به بازار بورس کمی دشوار است، بازار فرابورس با شرایط سادهتر تشکیل شده تا شرکتهای کوچک هم بتوانند سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند
تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه برای سهامداران
باید توجه داشته باشید که شرکتهای حاضر در بازار پایه فرابورس، الزامات کمتری برای شفافیت دارند. همه شرکتهای حاضر در بازار سرمایه باید اطلاعات مالی خود را در اختیار عموما سرمایهگذاران قرار دهند، اما این مورد درباره شرکتهای حاضر در بازار پایه فرابورس محدودتر است. به همین خاطر ریسک سرمایهگذاری در شرکتهای حاضر در بازار پایه فرابورس خیلی بالاتر به نظر میرسد.
تفاوت دیگر بازار بورس و فرابورس و بازار پایه برای سهامدارها، حجم مبنای معاملات است. حجم مبنا، حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز معامله شود تا قیمت آن سهم بتواند افزایش یا کاهش داشته باشد. یک شرکت را در نظر بگیرید که توجه سهامداران به آن جلب نشده است. سهام این شرکت خریدار زیادی ندارد و روی ۱۰۰ تومان باقی مانده. برای بالا رفتن قیمت این سهم، حداقل باید تعداد قابل قبولی از سهام شرکت خرید و فروش شود تا تغییرات قیمت آن رسمیت پیدا کند. در بازار بورس حجم مبنای معاملات عمموما ۰.۰۸ درصد کل سهام شرکت است. برای مثال اگر یک شرکت ۲۰ میلیون سهم داشته باشد، حجم مبنای آن ۱۶ هزار سهم خواهد بود و با این تفسیر اگر تعداد سهام معامله شده در روز کمتر از ۱۶ هزار سهم باشد، تغییر قیمت برای آن اتفاق نخواهد افتاد. در طرف مقابل بازار فرابورس حجم مبنا را کنار گذاشته و خرید و فروش تنها یک سهم در روز میتواند قیمت سهام شرکت را تغییر دهد.
تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه برای شرکتها
شرایط پذیرش شرکتهای در بازارهای مختلف مطابق جدول زیر است:
شرایط پذیرش |
بازار بورس |
بازار فرابورس |
|||
تابلوی اصلی بازار اول |
تابلوی فرعی بازار اول |
بازار دوم |
بازار اول |
بازار دوم |
|
حداقل سرمایه ثبت شده شرکت |
100 میلیارد تومان |
50 میلیارد تومان |
20 میلیارد تومان |
یک میلیارد تومان |
100 میلیون تومان |
حداقل سهام شناور |
20 درصد |
15 درصد |
10 درصد |
10 درصد |
پنج درصد |
حداقل تعداد سهامداران |
هزار نفر |
750 نفر |
250 نفر |
200 نفر |
- |
حداقل سابقه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه |
سه سال |
سه سال |
دو سال |
حداقل دو سال اززمان بهرهبرداری با ارائه خدمات گذشته باشد |
حداقل یک سال از تاسیس آن گذشته باشد |
زیان انباشته |
نداشته باشد |
نداشته باشد |
نداشته باشد |
نداشته باشد |
برنامه عملیاتی مناسبی برای خروج از زیان داشته باشد |
نسبت حقوق صاحبان سهام به کل داراییها |
30 |
20 |
15 |
15 |
- |
سودآوری |
سه دوره منتهی به پذیرش سودآور باشد |
دو دوره منتهی به پذیرش سودآور باشد |
یک دوره منتهی به پذیرش سودآور باشد |
یک دوره منتهی به پذیرش سودآور باشد |
- |
ورود یک شرکت سهامی به بازار سرمایه میتواند مزیتهای مثل جذب سرمایه فعالان بازار بورس را به همراه داشته باشد. افزایش نقدشوندگی سهام، نقل و انتقال سریع، آسان و کمهزینه سهام، معافیتهای مالیاتی، شفافیت و اعتبار قیمت سهام، اطلاعرسانی راحتتر، هماهنگ و عادلانه به سرمایهگذاران، بهرهمندی از امکانات و تسهیلات بانکی، معرفی شرکت و محصولات آن به کل کشور و ... میتواند از جمله مزیتهای ورود یک شرکت به بازار سرمایه باشد.