۲۴.۵ میلیارد درآمد ۹۰ نصیب که شد صداوسیما یا عادل؟

طبق اطلاعاتی که وجود دارد سایتهایی شبیه به ۹۰ و با مختصات آن بهطور متوسط درآمدشان در یکماه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. با توجه به اینکه راهاندازی سایت در سالهای اخیر انجام شده، بازه زمانی پنج سال را برای آن درنظر میگیریم.
بدیهی است که بین سازمان صداوسیما و هر برنامهای، قراردادی بسته میشود و طبق قرارداد تمامی افزونههای یک برنامه اعم از سایت اینترنتی، اپلیکیشن و سامانه پیامکی نمیتوانند بهصورت منفک مشغول بهکار باشند. برنامه ۹۰ هم احتمالا از این قاعده مستثنی نبوده است.
پیامک، سایت ۹۰، اپلیکیشن و کانال تلگرامی ۹۰ رسانههایی بودند که با نام آن برنامه و بهصورت گسترده فعالیت میکردند. مخاطب اولین سوال ما سازمان صداوسیماست. کسی پاسخ بدهد این رسانههای پیرامونی برنامه ۹۰ زیر نظر سازمان فعالیت میکردند یا خیر؟ آیا سازمان بر هزینهها و درآمدهای این رسانهها نظارت داشته است یا خیر؟
طبق اطلاعاتی که وجود دارد سایتهایی شبیه به ۹۰ و با مختصات آن بهطور متوسط درآمدشان در یکماه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. با توجه به اینکه راهاندازی سایت در سالهای اخیر انجام شده، بازه زمانی پنج سال را برای آن درنظر میگیریم.
بازهم مخاطبان سوال ما سازمان و عادل هستند. آیا سازمان از چنین رقمی با خبر بوده است؟ آیا بهخاطر درآمدهایی که خودش از تبلیغات ۹۰ داشته، حاضر به واگذاری تمامی زیرمجموعههای ۹۰ با درآمدهایش بوده است؟
از فردوسیپور میپرسیم که این درآمدها درنهایت شفافیت بهدست آمده است؟ آیا این امکان برای سایر برنامهها هم فراهم بوده است؟ اپلیکیشن و کانال اگر فکر میکنید درآمدهای برنامه ۹۰ به همین دو مورد ختم میشده است، اشتباه میکردید. اپلیکیشن ۹۰ که توسط همان شرکت آتیه دادهپرداز ساخته شده است، بهطور متوسط بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان درآمد در ماه بهدست میآورد. بررسی موارد مشابه چنین آماری را نشان میدهد.
با فرض ۱۰۰ میلیون تومان و ضرب در ۴۸ماه (با توجه به نوپا بودن این اپلیکیشن) عدد ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بهدست میآید. سوال قبلی اینجا هم کاربرد دارد. این رقم کجا رفته است؟ اگر به حساب تهیهکننده ۹۰ ریخته شده با رضایت و نظارت سازمان صداوسیما بوده است؟
کانال تلگرامی برنامه ۹۰ هم برای خودش کسب درآمد میکرده است؛ البته نه بهاندازه باقی بخشها. این بخش تنها هفتهای پنج میلیون تومان آورده داشته و درمجموع یکسال به رقم ۲۶۰ میلیون تومان میرسیده است. اینبار هم همان فرض بازه زمانی پنجساله را درنظر میگیریم. عددی که بهدست میآید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میشود. یعنی درآمد شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی برای اپلیکیشن و کانال در مدت پنج سال.
این اعدادی که در گزارش آمد میتواند کمی بیشتر یا کمتر باشد، اما بهصورت کلی درست است. حالا و با احتساب مجموع همه درآمدهای بخشهای ذکر شده در بالا به همراه بخش پیامکها، عدد ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بهدست میآید. رقم کمی نیست. بخشی از آن در ۱۰ سال و مابقی در حدود پنج سال بهدست آمده است.


شرکت دانشبنیان «آتیه دادهپرداز» مجری، طراح و توسعهدهنده اپلیکیشن رسمی موبایل برنامه ۹۰ است. آنطور که در سایت این شرکت آمده است «آتیه دادهپرداز» ۱۳ سال است که نظرسنجیهای برنامه ۹۰ را با ارائه بستر پیام کوتاه برگزار میکند و در پاییز سال ۱۳۹۴ به درخواست تهیهکننده برنامه ۹۰، اپلیکیشنی طراحی شد تا مخاطبان خارج کشور امکان حضور در نظرسنجیها را پیدا کنند.

پیامکها
«تمامی هزینههایی که مردم بهخاطر ارسال پیامک به ٩٠ پرداخت میکنند (حدود ۱۴ تومان) به همان اپراتورهای تلفن همراه میرسد. هزینه برگشت پیامکهای ارسالی را نیز اسپانسر به شرکت مجری مسابقه پیامکی برنامه پرداخت میکند. درواقع در این بخش، ریالی سود نصیب ٩٠ نمیشود و تعداد پیامکها هم تاثیری در این فرآیند ندارد.» این جملات هم متعلق به عادل است.

پیگیریهای «فرهیختگان» نشان میدهد با احتساب تخفیف ۵۰ درصدی خرید پیامک انبوه، هر پیامک توسط شرکت «آتیهدادهپرداز»، ۶۹ ریال از مخابرات خریداری شده و بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ ریال هم به اسپانسر فروخته میشده است. اگر میانگین را ۱۵۰ ریال فرض بگیریم، تفاوت این رقم به ۸۰ ریال میرسد.
اینبار مخاطبان سوال ما هم سازمان و هم عادل فردوسیپور هستند. بد نیست بدانیم مسئول راهاندازی سامانه پیامکی ۹۰ و حتی اپلیکیشن ۹۰ شرکتی بهنام «آتیه دادهپرداز» است.