ترنج موبایل
کد خبر: ۹۳۲۶۹۱

مقایسه ری‌را و و هایما S۵ پرو/ نبرد ارزان‌ترین شاسی‌بلند‌های اقتصادی

مقایسه ری‌را و و هایما S5 پرو/ نبرد ارزان‌ترین شاسی‌بلند‌های اقتصادی

دو شاسی‌بلند در لیست محصولات ایران‌خودرو قرار دارند که یکی را خود این شرکت ساخته و دیگری را بطور کامل مونتاژ کرده

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- ثبت‌نام ایران‌خودرو از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ آغاز شده و تا پایان ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت. ایران‌خودرو در این طرح، دو شاسی‌بلند متفاوت را روی میز خریداران قرار داده. یکی ری‌را که کراس‌اوور ساخت داخل است و دیگری هایما S5 پرو که یک محصول مونتاژی چینی محسوب می‌شود.

به گزارش فرارو؛ بدین ترتیب، ری‌را با قیمت  یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون و هایما S5 پرو با یک میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان قابل خریداری هستند.  در ادامه مشخصات و حاشیه سود خرید هر خودرو بررسی شده است.

مقایسه ظاهری ری‌را و هایما

ری‌را در نمای جلو از چراغ‌های دوقسمتی و دی‌لایت‌های باریک استفاده کرده که در تضاد با  سقف، آینه‌ها و جلوپنجره مشکی حال‌وهوای مدرنی پیدا کرده است. نمای جانبی هم ساده اما عضلانی طراحی شده و برجستگی گلگیرها، خودرو را پهن‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. عقب ری‌را هم بی‌شباهت با  پژو ۲۰۰۸ جدید نیست. شاسی‌بلند ملی ایران‌خودرو در رنگ‌های سفید، مشکی، خاکستری، نقره‌ای و طیف‌های خاص‌تر نظیر آجری و دودی قابل تهیه است .

هایما S5 پرو اما حس قدیمی‌تری دارد و با همان چهره S5 نسل گذشته بازطراحی شده؛ جلوپنجره به طرح کهکشانی کرومی تغییر یافته، رینگ‌های جدید و نشان Pro هم به بدنه خودرو افزوده شده و عملا دستخوش تغییرات دیگری نشده است. نکته غیرقابل انکار درباره هایما S5 پرو همان زبان طراحی یک یا دو دهه قبل است که در جمع کراس‌اوورهای جدید بازار، کمی کهنه به نظر می‌رسد.

مقایسه فنی و تجربه رانندگی دو خودرو

ری را

ری‌را با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ EF7P TC، حداکثر ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد خودرو را حدود ۱۰.۴ ثانیه‌ برآورد می‌کند.  همچنین فرمان برقی، تعلیق عقب مولتی‌لینک و شاسی به‌روزتر ری‌را، هندلینگ و پایداری بهتری در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی بایش رقم زده.

البته از نقاط ضعف ری‌را می‌توان به مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر و صدای موتور در دورهای بالا اشاره کرد.

هایما S5 پرو هم با موتور ۱.۵ لیتری توربوی GDI، خروجی نزدیک به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شتاب حدود ۹ ثانیه‌ای هم هایما را در این بخش بالاتر از ری‌را قرار می‌دهد. همچنین گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق مولتی‌لینک عقب به سواری نرمی منجز خواهد شد. با این همه، S5 پرو بیشتر مناسب خانواده‌ها است تا اسپرت‌پسندان.

مشخصات ایمنی و سطح تجهیزات

ری‌را در این بخش از تمام خودروهای تولید داخل سرتر است؛ از دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کنترل پایداری و کشش و سامانه‌های کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی گرفته تا چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی با اتوهلد و سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها. علاوه بر این، ری‌را به نمایشگرهای دیجیتال ۱۲ اینچی، نورپردازی کابین، صندلی‌های برقی گرم‌کن‌دار، سیستم صوتی ۹ بلندگو، سانروف و صندوق عقب برقی با کیک‌سنسور نیز مجهز است..

هرچند هایما S5 پرو هم دست خالی وارد میدان نشده. از امکانات ایمنی هایما می‌توان به شش کیسه هوا، کنترل پایداری، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، صندلی‌های برقی جلو، گرم‌کن صندلی‌ها، اتوهلد و سنسور نور و باران اشاره کرد. با این حال، جای خالی  رادارهای پیشرفته و قدیمی بودن رابط کاربری سیستم مالتی‌مدیا، سطح امکانات آن کمی پایین‌تر از ری‌را قرار می‌دهد.

قیمت و حاشیه سود بازار

هایما S5

مهم‌ترین تفاوت دو خودرو در این بخش مشخص می‌شود. بطوریکه ری‌را بخاطر اولین کراس‌اوور ملی بودن و عرضه محدود، حاشیه سود بالاتری دارد. هایما S5 پرو هم اگرچه قیمت بالاتری در نمایندگی دارد اما سود آن منطقی‌تر و محافظه‌کارانه‌تر است.

خودرو قیمت کارخانه / نمایندگی قیمت بازار اختلاف قیمت حاشیه سود
ری‌را ۱.۵۰۱ میلیارد  ۲.۱۰۰ میلیارد  ۵۹۸ میلیون  39.8 درصد
هایما S5 پرو ۱.۹۶۲ میلیارد  ۲.۵۲۵ میلیارد  ۵۶۳ میلیون  28.7 درصد
تبلیغات
خبرنگار : ملیکا قراگوزلو
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات