خرید قسطی انتخاب اول ایرانیها شد
کاربران در بلک فرایدی امسال بیش از ۵.۸ میلیون سفارش اقساطی ثبت کردند
در سالهای اخیر با تشدید تورم، عمده خریدهای اقشار مختلف جامعه متمرکز بر خرید اعتباری و قسطی بوده؛ تا جایی که روند معاملات بلکفرایدی امسال در ایران را هم متحول کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس آمارهای منتشر شده از فروشگاههای اینترنتی خریدهای اعتباری در روزهای جمعه سیاه با رشد ۴ برابری مواجه شدند. برخی آمارهای دیگر هم از رشد ۳ و ۲ برابری مبلغ و تعداد سفارشهای چهار قسطه خبر میدهند. همچنین بسیاری از فروشگاههای آنلاین مانند فروشگاههای پوشاک یا آرایشی-بهداشتی، ترافیکی نزدیک به پنج برابر بیشتراز هفتههای پیش از بلک فرایدی را تجربه کردهاند.
بلکفرایدی امسال با بازیگران جدیدی در کمپینهای بزرگ فروش مواجه شد: شرکتهای ارائهدهنده اعتبار. در این دوره از جمعه سیاه میتوان گفت که قیمت پایینتر یا تخفیف بیشتر در اولویت دوم قرار گرفت و دسترسی به اعتبار و انعطاف در پرداخت از اهمیت بیشتری برخوردار شد.
ارائهدهندگان سرویسهای اعتباری با ورود خود معنای تازهای به کمپینهای فروش اضافه کردهاند. آنها با آسانتر کردن پرداخت و بالا بردن قدرت خرید مشتریان، سطح جدیدی از رقابت را شکل دادهاند، سطحی که بهنظر میرسد بهزودی نقش مهمتری از درصد تخفیفها ایفا کند.
اسنپپی گزارش داد مبلغ و تعداد سفارشهای اقساطی نسبت به سال گذشته ۳ و ۲ برابر شده است و بیش از ۵.۸ میلیون سفارش شامل ۲ میلیون خرید چهارقسطه ثبت شد. تنها در روز ۷ آذر بیش از ۲۹ میلیون بازدید ثبت شد و تعداد سفارشهای اعتباری به حدود یک میلیون رسید. سبد خرید کاربران متنوع بود، از کالاهای گرانقیمت مانند «PS۵» و «آیفون ۱۷ پرومکس» تا گروههای پرفروش «زیبایی و سلامت»، «کالای مصرفی» و «خانه و آشپزخانه».
با وجود رشدها، بلکفرایدی امسال با موجی از انتقادها همراه بود؛ از تخفیفهای غیرواقعی و برچسبهای فریبنده گرفته تا خرابیهای گسترده فنی که کاربران را میان ارورهای ۵۰۰، ۵۰۲ و ۵۰۴ سرگردان کرد. بسیاری از کالاهای «۹۰ درصد تخفیف» یا وجود خارجی نداشتند یا قیمت واقعی بازار بازمیگشت و به دلیل کمبود زیرساخت، فشار ترافیک و محدودیت اینترنت، بسیاری از فروشگاهها بهویژه کسبوکارهای کوچک از دسترس خارج شدند و تجربه خرید کاربران را ناامیدکننده کردند.