بازگشت لندکروز و پرادو به ایران پس از ۱۲ سال
دو خودرو تویوتا لندکروز و پرادو پس از ۱۲ سال به ایران آمدند و در نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی شدند
نمایشگاه خودروی اصفهان طبق رسم هرساله در پاییز آغاز به کار کرد. شرکتهای خودروساز داخلی و خودروهای وارداتی در این نمایشگاه حضور داشتند، اما نکته غافلگیرکننده این نمایشگاه حضور لندکروزر و پرادو پس از ۱۲ سال در این رویداد بود.
به گزارش ایران، بعد از اینکه طبق قوانین اجازه داده شد تا خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی به ایران بیایند، شرکتها نیز برای واردات این خودروها اقدام کردند و تویوتا لندکروزر و پرادو بعد از ۱۲ سال دوباره به ایران آمدند. لندکروزر سری ۳۰۰ با موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری و پرادو J250 با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوشارژ بهزودی در بازار عرضه خواهد شد.
BYD چینال که بهتازگی راهی بازار ایران شده، از جمله خودروهای جذاب با امکانات ایمنی خوب است. قوای محرکه این خودرو از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و موتور برقی تشکیل شده است. بیوایدی سانگ پلاس یکی از کراساوورهای وارداتی بود که در همان گام اول به کشور رسید. نسخههای ۲۰۲۵ بیوایدی سانگ پلاس به تکنولوژی «چشم خدا» مجهز هستند. تکنولوژی «چشم خدا» یکی از پیشرفتهترین تکنولوژیهای موجود در سیستمهای خودران خودروست که محصولات بیوایدی در فولترین ورژن خود به آن مجهز هستند.
در بخش خودروهای مونتاژی نیز دو خودروی سفیر RV و شوال ۲ توسط ایرانخودرو در اصفهان معرفی شد. شوال۲ در واقع همان خودروی هاوال جولیون پرو هیبرید است که بهزودی مونتاژ آن توسط ایرانخودرو آغاز خواهد شد.
در بخش خودروهای سواری و پیکاپها، بهمنموتور با محصولاتی متنوع شامل فیدلیتی XB1، کراساوور مونتاژی جدید شوال 6، فیدلیتی پرستیژ، فیدلیتی الیت و پیکاپ کاپرا B تککابین در نمایشگاه حاضر میشود. در بخش خودروهای وارداتی نیز بیام کارز با محصولات محبوبی چون مزدا 3، مزدا EZ6، هونگچی H5 PHEV و اوتار ۱۱ حضور داشت که نشاندهنده رویکرد این شرکت به فناوریهای روز و خودروهای هیبریدی و الکتریکی است.
برخی کارشناسان معتقدند برگزاری پیدرپی نمایشگاههای خودرو در کشور، بویژه در شرایطی که بازار خودرو با کمبود عرضه و قیمتهای غیرمنطقی روبهرو است، موضوعی بحثبرانگیز شده است. بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند این نوع نمایشگاهها بیش از آنکه سودی برای مصرفکننده داشته باشند، هزینهای اضافی و نمایشی تبلیغاتی برای خودروسازان و شرکتهای وارداتی است.
در حالیکه مردم با مشکل در خرید خودرو و گرانی روبهرو هستند، برگزاری چنین رویدادهایی که معمولاً با هزینههای بالای اجاره فضا، تبلیغات و تشریفات همراه است، منطقی به نظر نمیرسد.
در واقع، مردم انتظار دارند بهجای صرف بودجه برای نمایشگاهها، خودروسازان بر بهبود کیفیت، افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمتها تمرکز کنند. تکرار نمایشگاههای پرزرقوبرق بدون دستاورد واقعی، نه اعتماد مصرفکننده را جلب میکند و نه مشکلی از بازار خودرو حل میکند؛ بلکه تنها فاصله میان تبلیغات و واقعیت را بیشتر نشان میدهد.