جنگ جهانی آلمانیها: بیامو از مرسدس سبقت گرفت!

بیامو از مرسدس سبقت گرفت: در حالی که فروش مرسدس ۱۲٪ سقوط کرد، بیامو با رشد ۵٫۷٪، بازار جهانی را پشت سر گذاشت!
بیامو و مرسدس بنز که برای چندین دهه رقیب یکدیگر بودهاند، تقریبا در یک استخر ماهیگیری میکنند. اما بر اساس آمار فروش منتشر شده در این هفته، در حالی که نرخ صید یکی از این برندهای بزرگ آلمانی سقوط کرده، دیگری به زودی به قایق بزرگتری نیاز خواهد داشت.
مرسدس در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵، ۴۴۱,۵۰۰ دستگاه خودرو (به علاوه ۸۳,۸۰۰ ون) عرضه کرد که نسبت به سهماهه مشابه در سال ۲۰۲۴، کاهشی ۱۲ درصدی را نشان میدهد، در حالی که بیامو ۵۱۴,۶۲۰ دستگاه خودرو با برند بیامو به فروش رساند که نشاندهنده افزایشی ۵٫۷ درصدی است. اگر برندهای دیگر گروه بیامو، از جمله رولزرویس، M پاور و مینی را نیز در نظر بگیریم، کل فروش به ۵۸۸,۳۰۰ دستگاه میرسد، یعنی ۸٫۸ درصد بیشتر از جولای تا سپتامبر سال گذشته.
آنچه واقعاً جالب است، عملکرد بسیار متفاوت این دو برند در بازارهای کلیدی خاص است. به عنوان مثال، در ایالات متحده که امسال تحت تأثیر تعرفهها قرار گرفته است، افت ۱۷ درصدی فروش مرسدس به ۷۰,۸۰۰ واحد احتمالاً تعجبآور نیست. اما با معکوس کردن این منطق، بیامو در همان دوره، فروش خود در ایالات متحده را به میزان شگفتانگیز ۲۴٫۹ درصد افزایش داد و به ۲۹۷,۲۴۷ دستگاه رساند.
حتی در چین، جایی که هر دو برند مانند بسیاری از خودروسازان غربی روزهای سختی را میگذرانند، مرسدس عملکرد بسیار بدتری داشت. فروش بنز با کاهش تکاندهنده ۲۷ درصدی مواجه شد، اما بیامو توانست با کاهشی ۱۱ درصدی از این وضعیت فرار کند. این آمار هنوز وحشتناک است، اما به مراتب کمتر از مرسدس.
عملکرد خودروهای برقی
اعداد مربوط به خودروهای برقی (و برقیشده) این شکاف را عمیقتر میکند. برای مرسدس، تحویل خودروهای تمام الکتریکی (BEV) ثابت ماند. این شرکت ۴۲,۶۰۰ دستگاه خودروی برقی در سهماهه سوم عرضه کرد که اساساً نسبت به سال گذشته ثابت مانده است، زیرا با فشارهای هزینهای، موانع تعرفهای و رقابت فزاینده خودروهای برقی در چین، دست و پنجه نرم میکند.
داستان بیامو پیچیدهتر است. سبد محصولات برقیشده (شامل برقی+ پلاگین هیبریدی) گروه بیامو به طور کلی رشد سالمی را نشان داد، زیرا ۱۵۱,۲۸۲ خودروی برقی در سهماهه سوم عرضه کرد که ۸ درصد افزایش یافته است. اما آنها در ایالات متحده ۲٫۸ درصد کاهش داشتند. فروش خودروهای تمام برقی در همان دوره به صورت جهانی ۰٫۶ درصد کاهش یافت و به ۱۰۲,۸۶۴ واحد رسید، هرچند که در مجموع سال تاکنون ۱۰ درصد افزایش یافته است.
هر دو خودروساز محصولات جدید و حیاتی در راه دارند، از جمله GLC با فناوری EQ و iX۳، بنابراین بسیار جالب خواهد بود که ببینیم این خودروها چه تأثیری بر آمار سال آینده خواهند داشت.