همهچیز درباره تارا V۱P با گیربکس MT۶؛ از تجربه رانندگی تا مزایا و معایب

آیا ایرانخودرو توانسته با بهکارگیری گیربکس ۶ سرعته، ضعفهای موتور TU۵ Plus را پنهان کند؟
فرارو- وقتی برای اولین بار پشت فرمان تارا V1P مینشینید، انتظارات عجیب غریبی ندارید چون زیر پوست تمام تغییراتی که ایرانخودرو به آنها مفتخر است، همچنان با پیشرانه آشنای TU5 پلاس روبرو هستیم.
به گزارش فرارو؛ تارا V1 پلاس با کمک آپشنهای رفاهی کلیدی و حیاتی مانند دوربین عقب و مهمتر از همه گیربکس 6 سرعته توانسته از سر نواقص مدل پایه خلاص شود. مهندسان با اعمال این تغییرات قصد داشتهاند تجربه رانندگی را ارتقا دهند و آن را از مدلهای دندهای پایه (V1 و V2) متمایز کنند. با این حال چون هزینه تغییرات را مصرفکننده از جیب خود میپردازد ممکن است برایش سوال ایجاد شود که آیا اختلاف قیمت ایجاد شده قابل توجیه است؟ بگذارید سوالات شما را با کمک تجربههایی که پس از مدتها نشستن پشت فرمان و فشار دادن پدال گاز و کلاچ این ماشین در جاده و اتوبان کسب کردهام، پاسخ بدهم.
آغاز حرکت؛ ارگونومی و آپشنهای کابین
اولین نکتهای که در تارا V1P توجه شما را جلب میکند، ارتقاء کیفیت و ارگونومی کابین است. صندلی راننده همچنان به صورت دستی (6 حالته) تنظیم میشود و این مسئله قرار گرفتن در وضعیت مناسب رانندگی را آسان کرده است. وجود زیرآرنجی قابل تنظیم برای سرنشینان جلو و همچنین برای سرنشینان عقب، که در نسخههای پایه غایب بود، حس لوکس بودن را منتقل میکند.
هنگام روشن کردن خودرو و به محض شروع حرکت، متوجه اولین تغییرات مثبت میشوید؛ آینه الکتروکرومیک دید بهتری از عقب فراهم میکند و سیستم چندرسانهای با دوربین دید عقب، کمک شایانی به راننده میکند. این تغییرات جزئی رفاهی، تجربه رانندگی در شهر را به مراتب نسبت به تارا V1 ارتقا میدهد.
قلب تپنده و رانندگی شهری؛ چالشهای TU5 پلاس
پیشرانه TU5 پلاس با قدرت 113 اسب بخار و 144 نیوتنمتر گشتاور، در ترافیک شهری عملکردی قابل قبول و اقتصادی دارد. مصرف سوخت آن مناسب است و واکنش دریچه گاز در حد انتظار از یک خودروی اقتصادی است.
ولی هنگام شتابگیری ناگهانی (مثلاً برای سبقت گرفتن در خیابانهای فرعی) یا در سربالاییهای تند شهری، همچنان ضعف ذاتی موتور در مقابل وزن کلی مشهود است و صدای موتور در دورهای بالا میتواند نسبتاً آزاردهنده باشد.
با اینکه تارا V1P ذاتا خودروی پرشتابی نیست، در مسیرهای هموار شهری، با کشش مناسبی شما را همراهی میکند. سیستم تعلیق خودرو نسبتاً نرم طراحی شده و به خوبی از پس اکثر دستاندازهای کوچک برمیآید. این یک امتیاز مثبت برای رانندگی روزمره و شهری است که اغلب دستکم گرفته میشود.
جدول مشخصات فنی تارا V1P
ویژگی |
مشخصات |
نوع موتور (۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ) |
TU5 پلاس (ارتقاء یافته TU5) |
حجم موتور |
۱٬۵۸۷ سیسی |
وزن خالص |
۱٬۱۷۰ کیلوگرم |
طول × عرض × ارتفاع |
۴٬۵۱۹ × ۱٬۹۵۳ × ۱٬۴۶۶ میلیمتر |
حداکثر قدرت |
۱۱۳ اسببخار - ۵٬۸۰۰ دور/دقیقه |
فاصله محوری |
۲٬۶۵۲ میلیمتر |
حداکثر گشتاور |
۱۴۴ نیوتنمتر - ۴٬۰۰۰ دور/دقیقه |
گیربکس |
۶ دنده دستی (MT6) |
حداکثر سرعت |
حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
حدود ۱۲٫۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی |
حدود ۷٫۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باک سوخت |
۵۰ لیتر |
نقطه عطف؛ تارا V1P با گیربکس MT6 در جاده
مهمترین وجه تمایز رانندگی با تارا V1P، قطعاً گیربکس 6 سرعته دستی (MT6) است. اثر این گیربکس، به ویژه زمانی که از شهر خارج میشوید و وارد جادههای بین شهری و بزرگراهها میشوید، آشکار میشود.
وقتی سرعت خودرو از 100 کیلومتر بر ساعت عبور میکند، دنده 6 به میدان میآید. با درگیر شدن دنده ششم، دور موتور به شکل چشمگیری کاهش پیدا میکند. این موضوع بلافاصله منجر به آرامش بیشتر در کابین میشود؛ صدای موتور پایین میآید و احساس میکنید سفری دلپذیرتر در انتظار شماست. این ویژگی برای کسانی که مجبور به طی کردن مسافتهای طولانی هستند، بسیار حیاتی و ارزشمند خواهد بود.
کاهش دور موتور در سرعت بالا همچنین به معنای مصرف سوخت کمتر است. مصرف بنزین تارا V1P به لطف این دنده اضافی، در پیمایشهای جادهای، امتیاز اقتصادی بالاتری نسبت به مدلهای 5 سرعته دریافت میکند.
دنده 6، به نام دنده کروز شهرت دارد و برای شتابگیری نیست اما نحوه چینش دندهها باعث میشود راننده موقع تعویض دنده احساس بهتری داشته باشد و در دندههای میانی، حداکثر گشتاور را از TU5 پلاس دریافت کند. با این حال باید همچنان در سبقتگیریهای جادهای رفتاری محتاطانه در پیش بگیرید.
حتی با وجود دوربین، فرم کلی شیشه پشتی و صندوقعقب نسبتاً بلند باعث میشود دید راننده نسبتا محدود باشد
معایب تارا V1P در رانندگی
اضافه شدن گیربکس MT6 یک ارتقاء مثبت است اما همچنان برخی از معایب تارا V1P هنگام رانندگی توی ذوق میزنند. اگر بخواهیم صادق باشیم اول از همه باید روی کیفیت نازل رانندگی دست بگذاریم.
فرمانپذیری تارا در حد استاندارد است اما در پیچهای تند و پرسرعت، تمایل به بادیرول (غلتیدن بدنه) را با تمام وجود احساس میکنید. به طراحان این خودرو حق میدهم در دفاع از عملکردشان تقصیر را گردن ما بیندازند و بگویند لازم است سطح توقعمان را پایین بیاوریم چون این خودرو ذاتا برای رانندگی اسپرت طراحی نشده و بیشتر یک سدان خانوادگی با تمرکز بر راحتی و مصرف سوخت است.
کیفیت شیفتر دنده، نقطه ضعف دوم خواهد بود. هرچند تعداد دندهها افزایش یافته اما حس انتقال دنده همچنان از دقت و نرمی لازم برخوردار نیست و گیربکس هنگام تعویض دندهها (به خصوص در زمانهای شتابگیری) کمی خشک عمل میکند.
دید محدود عقب نقطه ضعف بعدی است؛ حتی با وجود دوربین، فرم کلی شیشه پشتی و صندوقعقب نسبتاً بلند باعث میشود دید راننده نسبتا محدود باشد و موقع پارک کردن، سختی بکشد.
اختلاف قیمت تارا V1P در کارخانه و بازار
قیمت کارخانه تارا V1 پلاس در مهرماه 1404 حدود 889 میلیون تومان است و در بازار آزاد، ظرف یک هفته توانسته از یک میلیارد و 40 میلیون تومان به یک میلیارد و 130 میلیون تومان برسد. این خودرو به دلیل توازن میان قیمت و امکانات، بیشترین تقاضا را از سوی خریداران خانوادگی دارد و اختلاف 300 تا 400 میلیون تومانی با نسخه V4 موجب میشود خریداران علاقمند به گیربکس دستی، نسخه V1P را ترجیح دهند.
آیا تارا V1P ارزش خرید دارد؟
تجربه رانندگی من با تارا V1P میگوید با یک پکیج ارتقاءیافته و منطقی (از نظر فنی) برای سدان ملی روبرو هستیم. اگر دنبال یک سدان خانوادگی دندهای هستید که در جاده مصرف سوخت مناسبی داشته باشد و از آپشنهای رفاهی بهروزتری نسبت به دنا پلاس و شاهین دستی بهره ببرد یا روی قدرت بازار دست دوم و خدمات پس از فروش گسترده حساب میکنید، با خیال آسوده این گزینه را توصیه میکنم.
اگر بتوانید آن را با قیمت کارخانه بخرید بهترین حالت ممکن اتفاق میافتد اما اگر اولویت شما شتاب بالا، قدرت موتور توربو یا لذت رانندگی اسپرت است، موتور TU5 پلاس نمیتواند پاسخگوی نیازتان باشد و باید سراغ رقبای توربوشارژ مونتاژی چین یا مدلهای اتوماتیک (مانند V4) بروید. به این افراد گزینههایی چون شاهین یا دنا پلاس را پیشنهاد میدهم.
جدول امکانات رفاهی و ایمنی تارا V1P
ویژگی |
مشخصات |
حجم صندوق عقب |
۶۲۰ لیتر |
ترمز جلو / عقب |
دیسکی جلو و عقب + ABS, EBD |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو |
سیستمهای کمکی الکترونیکی |
ESC, TCS, HSA و غیره |
امکانات رفاهی شاخص |
دوربین دید عقب، سنسور عقب، سنسور نور/باران، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز در کاسه چراغ، نمایشگر لمسی (مالتیمدیا)، زیر آرنجی جلو و عقب، فرمان کمکی برقی، آنتن کوسهای |