موج تعدیل نیرو

فعال شدن مکانیسم ماشه سبب تعدیل نیرو نزدیک به ۸۰ هزار نفر در خودروسازی کشور شده است که پیشبینی میشود تا زمستان این عدد به ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر برسد
آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان خودروی کشور، از موج گسترده تعدیل نیرو خبر داد. وی گفت: با فعال شدن مکانیزم ماشه و ادامه وضعیت فعلی، قطعاً بر تیراژ تولید خودرو اثر منفی خواهد گذاشت و تعدیل نیرو اجتنابناپذیر است. تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر در زنجیره تأمین خودروسازی کشور تعدیل شدهاند؛ تعدیلی که ناشی از کاهش تیراژ تولید و رکود نسبی در صنعت خودرو بوده است.
به گزارش آخرین خودرو، از زمان جنگ ۱۲ روزه که خودروسازان نتوانستند وصول مطالبات فروش را انجام دهند، وقفهای در جریان تولید ایجاد شد. در حالیکه آنها موظف به پرداخت حقوق پرسنل، اقساط بانکی و سایر تعهدات بودند، افت تولید رخ داد و به تبع آن کاهش نیروی انسانی در زنجیره تأمین شروع شد.
محبینژاد تصریح کرد: اگر این شرایط ادامه یابد و سیاستگذاری متمرکز شکل نگیرد، پیشبینی میکنیم تا «زمستان سیاه ۱۴۰۴» تعدیل نیرو به عددی بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر برسد. اگر سایپا افت تولید بیشتری تجربه کند، تعدیل نیرو حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر خواهد بود و اگر ایرانخودرو با کاهش شدید تولید مواجه شود، این عدد میتواند تا ۴۰۰ هزار نفر افزایش یابد.
وی توضیح داد: از مجموع ۵۵۰ هزار نفر شاغل در زنجیره قطعهسازی، حدود ۱۵۰ هزار نفر باقی میمانند زیرا بخش عمده آنها در تأمین قطعات یدکی فعالیت میکنند یا برای شرکتهای مونتاژ قطعه میسازند.
محبینژاد جمعبندی کرد: دوران پسا مکانیزم ماشه باید در سه مرحله مدیریت شود. مرحله اول کوتاهمدت شامل تأمین و تزریق فوری نقدینگی است. هر کدام از دو خودروساز بزرگ باید ۲۰ هزار میلیارد تومان بهصورت مستقیم به زنجیره تأمین پرداخت کنند و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به سایر خودروسازها اختصاص یابد. مجموعاً ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز فوری صنعت است تا تولید احیا شود. با این اقدام میتوان تولید سایپا را به بالای ۱۸۰۰ دستگاه و ایرانخودرو را به بالای ۲۵۰۰ دستگاه رساند. این مسکن جلوی ریزش بیش از ۸۰ هزار نفر نیروی فعلی را موقتاً میگیرد.
او هشدار داد: بیمه و تأمین اجتماعی دچار مشکل خواهند شد، زیرا نمیتوانند مطالبات خود را وصول کنند و مجبورند بیمه بیکاری نیروهای بیکار شده را پرداخت کنند. اگر تدبیری امروز نشود، زمستان بسیار سختی در انتظار صنعت خودرو است و ممکن است موج جدید ریزش نیروها آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور ۳۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و طی سالها ۶۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع شده است. بنابراین، بحث ورشکستگی تقریباً اتفاق افتاده و تعدیل نیرو اجتنابناپذیر است.