ساینا S؛ سدان اقتصادی سایپا را بخریم یا نه؟

چند سال بعد از عرضه ساینا معمولی اولین فیسلیفت آن با نام ساینا S بازار خودرو عرضه شد
شرکت سایپا در سال ۱۳۹۵ اولین فیسلیفت تیبا را تحت عنوان ساینا روانه بازار کرد که تغییرات عمدهای در بخش چهره و نمای پشت آن صورت گرفته بود. اما بعد از ۴ سال از اولین عرضه ساینا معمولی، بالاخره نوبت به عرضه مدل فیسلیفت این خودرو رسید. مدل فیسلیفت با پسوند S در بازار ایران شناخته میشود که ابتدا صرفاً قرار بود این پسوند به مدل کمآپشن تعلق داشته باشد اما در نهایت این نمونه از مدل نیوفیس ساینا با نام ساینا S در بازار ایران معروف شد.
به گزارش آخرین خودرو، ساینا S از سال ۱۳۹۹ در لیست تولیدات سایپا قرار گرفت و در ادامه با اضافه شدن سنسور فشار باد تایرها، سنسور نور و در نهایت سیستمهای کنترل کشش و پایداری به بازار عرضه شد که هر کدام با نامهایی مثل ساینا S تیپ DA یا ساینا اس ۸۵ گانه در بازار ایران شناخته میشوند. تولید ساینا S در سال ۱۴۰۴ نیز ادامه پیدا کرده و احتمالاً در آینده جای خود را به سهند میدهد.
طراحی بدنه ساینا S
ساینا اس به عنوان مدل فیسلیفت ساینا EX وارد بازار ایران شده است و در نتیجه استایل بدنه خودرو نسبت به قبل خیلی تغییرات نشان نمیدهد. بهویژه در زاویه کناری یا همان نمای جانبی هیچگونه تحولات اساسی نظیر تغییر در فریم پنجرهها یا شیب ستونها و حجمپردازی درها یا سایر بخشهای پروفیل جانبی مشاهده نمیشود. اما در قسمت جلو با موارد متفاوتی مثل جلوپنجره جدید و سپر متمایز روبهرو خواهید شد.
تغییرات صورت گرفته روی سپر بهویژه در قسمت قاب مهشکنها و تعویض جلوپنجره با نمونه زیباتر باعث شده تا طراحی چهره ساینا S، حس تجملاتی و کمی تشریفاتیتر در بیننده ایجاد کند و آن را نسبت به ساینای معمولی برجستهتر نشان بدهد. البته از یک خودروی اقتصادی قاعدتاً نمیتوان انتظار لوکس بودن داشت، اما به هر حال در مقایسه با محصولاتی مثل تیبا یا ساینا معمولی میتوان نسخه S ساینا را در ردههای بالاتر قرار داد.
در قسمت پشت نیز مواردی مثل طراحی سپر، فرم چراغها و بخشهایی از درب صندوق تا حدودی متحول شده تا نمایی متفاوت از نسخه قبلی در ساینا S ایجاد شود و طراحی این بخش نیز متناسب با قسمت جلو ارتقا پیدا کند.
بنابراین به طور کلی میتوان گفت ظاهر ساینا S در قیاس با مدلهای اقتصادی بازار کمی زیبا و جذابتر شده است، اما در مجموع همچنان یک خودروی اقتصادی به شمار میرود و خیلی نمیتوان روی استایل بدنه این محصول سایپا از لحاظ جذابیت و گیرایی مانور داد.
مشخصات فنی ساینا S
ساینا اس همچون مدلهای قبلی خود از همان موتور M15 سایپا استفاده میکند. این موتور معادل ۱.۵ لیتر حجم سیلندر دارد و از نوع ۸ سوپاپ ۴ سیلندر تنفس طبیعی است. بیشترین قدرت این موتور معادل ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور است که به کمک گیربکس ۵ دنده دستی به پلوسهای چرخ جلو منتقل میشود.
ساینا S دندهای بنزینی معادل ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن دارد و به کمک بخش فنی خود میتواند ظرف حدود کمتر از ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ارزیابی شده که در سطح شهر به مراتب بیشتر از این رقم است و گاهی باعث نارضایتی مشتریان نیز میشود.
این خودرو از لحاظ کیفیت سواری وضعیت قابل قبولی دارد و میتواند رضایت خاطر افرادی را که پیشتر با خودروهایی مثل پراید سفر کردهاند، فراهم کند؛ اما در مقایسه با کیفیت سواری یا هندلینگ خانواده سمند یا پژو ۴۰۵ خیلی نمیتواند برجسته ظاهر شود. بهویژه هندلینگ آن در سرعتهای بالا کمی انتقادبرانگیز است و کیفیت سواری آن نیز نمیتواند به اندازه محصولات ایرانخودرو لذتبخش باشد.
ساینا S دارای باک سوخت ۴۱ لیتری بوده و از سیستم تعلیق مستقل مکفرسون برای جلو به همراه تعلیق محور پیچشی برای بخش عقب استفاده میکند. این خودرو از رینگهای ۱۴ اینچی بهره میبرد و نهایتاً تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت هم سرعت میگیرد.
برند | سایپا |
مدل | ساینا S |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۳۹۹ |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۸۷.۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
طول | ۴۲۰۹ میلی متر |
عرض | ۱۶۶۴ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۸۱ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۴۱۴ میلی متر |
وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم / ۱۱۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/60R14 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | سایپا |
کشور سازنده | ایران |
یکی از مهمترین نقاط قوت بخش فنی ساینا اس استهلاک پایین و قیمت نسبتاً ارزان لوازم یدکی این خودرو است که در سراسر کشور میتوان آنها را به راحتی پیدا کرد.
اما ایرادی که معمولاً با آن مواجه میشوند، در بحث خرابی زودتر از موعد دیسک و صفحه است که عمدتاً با سفت شدن کلاچ مشخص میشود. در حالت عادی دیسک و صفحه اکثر خودروها حداقل ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را ضمانت میکند، اما در خودروی ساینا S این رقم به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر کاهش پیدا کرده که در صورت عدم تعویض دیسک و صفحه احتمال خرابی بغل یاتاقانیهای میللنگ و در نهایت خرابی میللنگ و موتور وجود خواهد داشت.
طراحی داخلی کابین و امکانات ساینا S
نمای داخل کابین این خودرو نسبت به مدل قبلی یعنی ساینا، تحولات اساسی نداشته اما برخی موارد جزئی در آن اعمال شده که باعث زیباتر به نظر رسیدن این فضا شده است. فضای داخلی ساینا S نسبت به قبل از لحاظ داشبورد و رودریها تغییری نکرده و همان موارد در اینجا نیز مشاهده میشود. فرم دریچههای تهویه داشبورد این خودرو کمی ناجور است و احتمالاً میتوانست با نمونههای جذابتر جایگزین شود که سایپا این کار را انجام نداد.
اما در عوض رلیک فرمان جدید سه شاخه به همراه کیلومترشمار نوینتر دارای کامپیوتر سفری به ساینا S اضافه شد که انصافاً حس و حال راننده را نسبت به ساینای معمولی متحول میکند. با این حال استفاده از متریال پلاستیکی خشک و تریم مشکی به همراه برخی تزیینات نقرهای در این کابین نمیتواند چندان جذاب و گیرا باشد.
فرم صندلیها برای خودروی اقتصادی قابل قبول و نسبتاً ارگونومیک است، اما از لحاظ حمایتگری و راحتی در مسافتهای طولانی نمیتوان خیلی روی آن حساب باز کرد. خوشبختانه صندلیهای ردیف دوم این خودرو همچون مدلهای قبلی این خانواده تا حدودی جادار بوده و در قیاس با محصولاتی مثل رانا بهتر میتواند از سرنشینان بلندقد پذیرایی کند.
داخل صندوق عقب ساینا S هم حدود ۳۷۰ لیتر گنجایش وجود دارد که میتوانید از آن برای جا دادن چمدانها و سایر لوازم استفاده کنید.
در مورد امکانات ساینا S باید گفت که نسخههای اولیه فاقد تجهیزات روز بودند، اما در نهایت به دلیل اعمال استانداردهای اجباری مواردی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور نور، سنسور کنترل فشار باد تایرها، کنترل توقف در سربالایی و… به فهرست تجهیزات این خودرو از سال ۱۴۰۳ به بعد اضافه شد. مواردی مثل دو کیسه هوای جلو، ترمز ضدقفل ABS و EBD، شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی، تنظیم برقی ارتفاع نور و… نیز در لیست امکانات ساینا S دیده میشود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | تهویه الکتریکی دستی - فرمان هیدرولیک - شیشه ها و آینه های برقی - تریم داخلی پارچه ای - تریم داخلی چرم ( در تیپ آپشنال ) - سنسور نور - چراغ روشنایی روز - سنسور پارک عقب - نمایشگر لمسی و دوربین عقب ( در تیپ آپشنال ) - شیشه های دودی عقب ( در تیپ آپشنال ) - دستگیره های آسان بازشو ( در تیپ آپشنال و اتوماتیک ) - استارت دکمه ای ( در تیپ اتوماتیک ) - فرمان کمکی برقی ( در تیپ اتوماتیک ) - تنظیم حالت رانندگی جعبه دنده ( در تیپ اتوماتیک ) - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان ( در تیپ آپشنال و اتوماتیک ) - کروز کنترل و محدودکننده سرعت ( در تیپ اتوماتیک ) - رینگ آلومینیومی ( در تیپ آپشنال و اتوماتیک ) |
مزایا و معایب
مزایا | قیمت اقتصادی - هزینه نگهداری به نسبت پایین - مصرف سوخت مناسب |
معایب | کیفیت نه چندان مناسب متریال و مونتاژ - ایمنی نه چندان قوی - امکانات نه چندان به روز - کابین کم جا - فناوری پایین قوای محرکه |
رقبای ساینا S
مهمترین رقبای ساینا اس در بازار ایران مواردی مثل سهند، پژو ۴۰۵، لیفان ۶۲۰ مدل ۱۶۰۰، در کنار محصولاتی کارکرده مثل پژو پارس و MVM ۵۵۰ هستند که از لحاظ قیمتی یا کلاس بدنه با این محصول سایپا در کشورمان به رقابت میپردازند.