وزیر راه: سرمایهگذار ساخت لاین منجیل - رودبار جذب شده است
گره کور ترافیک رودبار

برنامه تکمیل آزادراه رودبار-منجیل که متوقف شده بود، در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسیده است، این آزادراه که ۲/۸ کیلومتر طول دارد و مشکل ترافیک ورودی شهر رودبار را برطرف کرده است. اما باند برگشت این محدوده تا امروز تکمیل نشده و مسیر برگشت همچنان از داخل شهر رودبار عبور میکند. ساخت لاین رفت، هر چند به کم شدن بار ترافیکی کمک کرده است اما موجب حل کامل این مشکل نشده و گره ترافیکی پابرجاست.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، روز پنجشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۴ به گیلان سفر کرد و در خلال این سفر از پروژههای متعدد ریلی، جادهای و مسکن بازدید کرد. تسهیل و بهرهبرداری از طرحها و پروژههای راه و شهرسازی از عمده اهداف این سفر بود. تکمیل اتوبان رشت - قزوین در رودبار نیز یکی از پروژههای مورد بررسی وزیر راه بود.
به گزارش اعتماد، توضیح پیرامون آزادراه رودبار - منجیل اینکه بخشی از اتوبان رشت - قزوین در ورودی شهر رودبار، قطع میشود و سپس طی مسیر از میان شهر، مجددا ادامه پیدا میکند. ساخت این بخش از جاده به طول حدودا ۸ کیلومتری سالهاست که از دولتی به دولت دیگری منتقل میشود اما به اتمام نمیرسد. لاین رفت به سمت رشت، در دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید. اما مسیر برگشت، ساخته نشد.
از علل بیان شده بهجهتعدم تکمیل این آزادراه در منطقه رودبار، طی سالیان متوالی، ملاحظاتی پیرامون از رونق افتادن کسب و کار زیتونفروشانی است که در این مسیر مغازه دارند که البته ساختن مجتمعهای رفاهی-تجاری در مجاورت اتوبان به عنوان راهکار، توسط کارشناسان ارائه شده اما به هر ترتیب تا به حال، هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است و این گذر از میانه شهر، باعث شده مسافرانی که در تعطیلات به استان گیلان سفر میکنند، در مسیر بازگشت با گره کور ترافیکی در این منطقه روبهرو صشوند و ساعتها در راه بمانند.
البته مسیر رفت هم با اینکه کمتر از دو سال است که به بهرهبرداری رسیده است با چالشهایی مواجه شده است و در همین بازه زمانی در چند مورد نیازمند ترمیم بوده است.
شهریورماه امسال، ترافیک شدید و صف خودرویی ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری این آزادراه مجدد چالشبرانگیز شد و مسیری که از رشت تا تهران به طور متوسط باید حدودا در ۵ تا ۶ ساعت طی شود تا ۱۲ ساعت ادامه داشت و راه برگشت از سفر را به کام مسافران تلخ کرد.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال در این زمینه با توضیح اینکه مشکل اصلی در مسیر برگشت (رشت به قزوین) است، گفت: «دیروز با اقدامی که توسط شرکت ساخت انجام شد، سرمایهگذار جذب شده است که باید تشکر ویژهای هم از استاندار گیلان داشته باشیم و لاین برگشت را به زودی آغاز میکنیم. این به زودی آغاز کردن را از این نظر مطمئن میگویم که سرمایهگذار، آمده و کار را پذیرفته است.»
وی در ادامه شرح داد: «ما در لاین رفت از قزوین به رشت هم آلترناتیوهایی در نظر داریم که دسترسی به رودبار و منجیل را داشته باشیم که نگرانیهای مردم عزیز ما در این دو شهر هم رفع شود.»
وزیر راه همچنین اضافه کرد: «آزادراه شرقی رشت نیز در دستور کار است که حدود ۷۰ درصد توسط دولت و ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی تکمیل خواهد شد.»
صادق، مدت زمان رفع این گره ترافیکی در جنوب گیلان را، حداکثر سه سال و ارزش ریالی این پروژه را پنج هزار میلیارد تومان، عنوان کرد.
در ادامه مهرداد لاهوتی، نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی پیرامون ساخت محور رشت-قزوین در محدوده رودبار و آزادراه شرقی رشت، که از تقاطع امامزاده هاشم تا محور رشت - لاهیجان ادامه دارد و موجب مدیریت بار ترافیک میشود، توضیح داد: «در این پروژهها که هماکنون آزادراه شرقی در امامزاده هاشم آغاز شده است، دولت و بخش خصوصی با هم مشارکت دارند. از ظرفیت بخش خصوصی بهجهت سرعتدهی استفاده میشود و از بانکها نیز به این صورت کمک گرفته میشود که بر اساس قانون برنامه ششم، ماده ۵۶، تکلیف شده چون منابع دولت محدود است، سازمان برنامه و بودجه متعهد میشود پس از پرداخت منابع مالی توسط بانکها، نسبت به بازپرداخت به بانک، اقدام کند.»
وی همچنین بیان کرد با توجه به محدودیتهایی که کشور با آن مواجه است و طبق آمار سه ماهه، وصولیها ۴۰ درصد کاهش داشته، انصافا خانم صادق نگذاشتند کارها بخوابد و از ترکیبهای اینچنینی استفاده میکنند که خودش ابتکار عمل است.
لاهوتی همچنین پیرامون برخی دیگر از پروژههای راه و جادهای استان گیلان شرح داد: «در آزادراه رشت - آستارا گره بزرگ ما، تملک زمین بود که حدود ۸۰ کیلومتر تملک صورت گرفت یا در لنگرود، حدود هزار میلیارد تومان عملیات جدید آغاز شده است. از تصمیمات خوبی که در سفر خانم وزیر گرفته شد، رسیدگی به حرائم دریا بود و قرار شد جلسه ویژهای برگزار شود تا نسبت به مشخص شدن حریم ۶۰ متری دریا، با سازمان منابع طبیعی، تعیین تکلیف شود و چالشهای بخش مسکن نیز در سفر استانی خانم صادق به گیلان مورد بررسی قرار گرفت.»
گفتنی است؛ عملیات اجرایی آزادراه قزوین - رشت در سال ۱۳۸۰، آغاز شد و در اسفند سال ۱۳۸۸، به بهرهبرداری رسید. این آزادراه که حدفاصل دو استان قزوین و گیلان (شهرهای قزوین و رشت) را به یکدیگر متصل میکند، باهدف تقویت محور تهران-قزوین- رشت- انزلی- آستارا که بخشی از مسیر کریدور جادهای شمال - جنوب است، احداث شده و یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور محسوب میشود.
برنامه تکمیل این آزادراه که در بخش رودبار-منجیل متوقف شده بود دو سال پس از افتتاح رسمی در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در نهایت باند رفت آزادراه منجیل - رودبار که بخشی از آزادراه قزوین - رشت محسوب میشود در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسیده است، این آزادراه که ۲/۸ کیلومتر طول دارد با هزینه ۲۴۰ میلیارد تومانی افتتاح شده و مشکل ترافیک ورودی شهر رودبار را برطرف کرده است. اما باند برگشت این محدوده تا امروز تکمیل نشده و مسیر برگشت همچنان از داخل شهر رودبار عبور میکند. ساخت لاین رفت، هر چند به کم شدن بار ترافیکی کمک کرده است اما موجب حل کامل این مشکل نشده و گره ترافیکی پابرجاست.
برخی، اعتراض کسبه و فروشندگان زیتون را که نگران از بین رفتن اقتصاد محلی با کاهش رفتوآمد مسافر در محدود شهر رودبار بودند را علت اصلی تاخیر چندینساله تکمیل این پروژه جادهای میدانند. آزادراه قزوین - رشت ۱۹ تونل به طول ۵/۵ کیلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل کوچک دارد و طول آن ۱۳۸ کیلومتر است.