ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۷۴۰۰

اعتراض به یارانه؛ سه روش کاربردی برای حذف‌شده‌ها

اعتراض به یارانه؛ سه روش کاربردی برای حذف‌شده‌ها

سه روش برای افرادی که نسبت به قطع یارانه اعتراض دارند وجود دارد. روش اعتراض آنلاین از همه بهتر و مؤثرتر است

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- در هفته‌های اخیر خبرهای متعددی درباره حذف یارانه برخی خانوارها منتشر شده و همین موضوع به یکی از بحث‌های داغ فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش فرارو؛ بسیاری از شهروندان که به گفته خودشان شرایط مالی دشواری دارند، با حذف یارانه نقدی مواجه شده‌اند؛ در حالی که انتظار داشتند این حمایت همچنان برقرار بماند. همین مسائل باعث افزایش اعتراض‌ها و مراجعات مردمی برای ثبت شکایت و پیگیری شده و موضوع «اعتراض به حذف یارانه» را بیش از پیش در مرکز توجه افکار عمومی قرار داده است.

یارانه چه کسانی قطع شده؟

روند قطعی یارانه‌ها در ماه‌های اخیر براساس دهک‌بندی و به‌صورت کاملاً سیستمی، از طریق جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات تراکنش‌های مالی سرپرست و اعضای خانوار انجام شده است. این یعنی دولت برای شناسایی مشمولین، تمامی اطلاعات اقتصادی خانوار از قبیل  درآمد، تراکنش‌های بانکی، مالکیت خودرو و اطلاعات بورسی را جمع آوری و بررسی می‌کند.

 در این چارچوب، یارانه دهک دهم به‌طور کامل حذف شده و یارانه دهک‌های هشتم و نهم نیز به شکل تدریجی در فهرست قطعی‌ها قرار گرفته است. ملاک اصلی این دهک‌بندی میزان تراکنش‌های بانکی، گردش حساب، خریدهای ثبت‌شده و دارایی‌های قابل شناسایی خانوارهاست؛ به‌طوری که اگر سرانه درآمد ماهانه در یک خانواده (به غیر از پرداخت اجاره بها)،  بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد، آن خانوار در دهک پردرآمدها قرار گرفته و مشمول قطع تدریجی یارانه می‌شود.

از کجا بفهمیم دهک چندم هستیم؟

برای استعلام و اطلاع از دهک خانوار، به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید. در صفحه اول گزینه «ورود به سامانه حمایت» را انتخاب کنید و پس از احراز هویت با استفاده از «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند»، در بخش وضعیت، دهک خود را مشاهده کنید.

اما یکی از رایج‌ترین خطاها باعث شده که دهک بندی‌ها مشمولین به اشتباه جابه‌جا شود و افراد کم درآمد به اشتباه جزو دسته پر درآمد قرار گریرند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اصلی‌ترین خطای سیستمی در قطع یارانه ها

یکی از مهم‌ترین خطاهای سیستمی در روند حذف یارانه‌ها به موضوع تفکیک خانوار برمی‌گردد. در فرهنگ و شرایط اقتصادی ایران، بسیاری از فرزندان پس از ازدواج همچنان در خانه پدری ساکن می‌شوند یا از حمایت مستقیم والدین در زمینه مسکن و معیشت برخوردارند. در این حالت، اگرچه هزینه‌های زندگی خانواده‌ها عملاً از هم جداست، اما در سامانه‌های رفاهی این تفکیک به‌صورت سیستمی اعمال نمی‌شود.

همین مسئله باعث شده است در مواردی یارانه خانوارها به‌طور ناخواسته قطع شود یا حتی به نام سرپرست دیگری منتقل گردد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد با تغییر محل سکونت یا ازدواج فرزندان، باز هم اطلاعات سامانه به‌روزرسانی نشده و حذف یا انتقال یارانه به‌اشتباه رخ داده است.

برای رفع این مشکل، مشمولان متأهل یا شاغل باید در سامانه hemayat.mcls.gov.ir  نسبت به ثبت و تفکیک خانوار یا اصلاج ساختارخانوار اقدام کنند تا هر واحد خانوار به‌طور مستقل شناسایی و از بروز خطا در تخصیص یارانه جلوگیری شود.

1-     اعتراض اینترنتی در سامانه حمایت

اولین و مؤثرترین روش  اعتراض مراجعه به سامانه حمایت و ثبت درخواست بررسی مجدد وضعیت است.

برای این کار، ابتدا به سامانه حمایت به نشانی  به نشانی hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه کنید.

ثبت اعتراض یارانه ها- مرحله 1

در صفحه اول این سامانه «راهنمای ثبت درخواست بررسی» را انتخاب کنید. این گزینه راهنمای تصویری و قدم به قدم اعتراض قرار داده شده. پس از مشاهده آن می‌توانید در همین سامانه به صفحه نخست برگردید و گزینه «ورود به سامانه حمایت» را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی ، مطابق تصویر زیر، از طریق وارد کردن  کد ملی سرپرست خانوار و انتخاب "ورود از طریق دولت من - کاربران  حقیقی" وارد سامانه شوید . سپس گزینه بررسی

ثبت اعتراض یارانه ها 2

حال پس از مشاهده اطلاعات خانوار، مالکیت خودرو، تراکنش‌ها، وضعیت بورسی، در صورتی که مغایرتی با وافعیت دیدید،  مطابق تصویر زیر، در پایین صفحه "درخواست بررسی" را انتخاب کنید.

ثبت اعتراض یارانه ها 3

اگر در بخش تراکنش‌ها برخی تراکنش‌ها مخصوص امور درمانی و تحصیلی بود، حتماض به آن اشاره کنید و  مدارک خود را ارائه دهید. اگر در بخش خودرو مغایرتی دیدید، اعتراض کنید. اگر در بخش اطلاعات خانوار، یا اطلاعات درآمد، مشاهده کردید تفکیک خانوار صورت نگرفته از طریق پلیس +10 اقدام کنید.

2-     تماس تلفنی با مرکز پاسخگویی

روش دوم اعتراض تماس با شماره ۰۲۱۶۳۶۹ برای ثبت اعتراض و پیگیری است. نکته ای که باید رعایت کنید این است که در هنگام تماس اطلاعات هویتی را به‌طور صحیح و دقیق اعلام کنید.

از مهم‌ترین ایرادات این روش مدت زمان انتظار طولانی برای دسترسی به پاسخگوی تلفنی است. زیرا همه روزه افراد زیادی با این شماره تماس می‌گیرند و گاهی باید حتی 10 دقیقه برای دسترسی به اپراتور منتظر بمانید.

3- مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت

افرادی که به اینترنت یا تلفن دسترسی ندارند، می‌توانند با مدارک هویتی خود به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

در این روش همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه و مدارک مالی یا درآمدی ضروری است و برای ثبت درخواست باید کارمزد پرداخت کنید.

دریافت نتیجه اعتراض یارانه از طریق پیامک

پس از ثبت اعتراض، نتیجه بررسی معمولاً ظرف ۱۰ روز کاری از طریق پیامک اعلام می‌شود.

در صورت عدم دریافت پاسخ در زمان مقرر، امکان ثبت دوباره درخواست یا پیگیری از طریق سامانه وجود دارد.

نکات کاربردی برای کسانی که می‌خواهند موثر اعتراض کنند

مهم‌ترین نکته این است که به محض اطلاع از قطع یارانه، اعتراض خود را ثبت کنید، چون اگر زمان بگذرد شاید مهلت‌ها تمام شود یا روند بررسی طولانی شود.

اگر حذف یارانه به دلیل دهک‌بندی، یا درآمد اعلام شده رخ داده، هر مدرکی که نشان دهد وضعیت شما تفاوت دارد (مثلاً هزینه درمان، بدهی، شرایط خاص) به اثبات اعتراض کمک می‌کند.

وقتی اعتراض را ثبت می‌کنید، معمولاً یک کد پیگیری دریافت می‌کنید. این کد برای پیگیری بعدی لازم است. پس آن را در جای مناسبی ثبت کنید.

همچنین اگر پس از مهلت اعلام‌شده پاسخی داده نشده است، به سامانه مراجعه و وضعیت را بررسی کنید، یا از طریق تلفن یا دفتر پیشخوان پیگیری نمایید.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات