مقایسه میتسوبیشی اکلیپس و هوندا CR-V؛ دوئل شاسیبلندهای ژاپنی در ایران

میتسوبیشی اکلیپس کراس و هوندا CR-V در بازار خودرو علیرغم قرار گرفتن در بازه قیمتی یکسان طراحی و ویژگیهای فنی متفاوتی دارند
میتسوبیشی اکلیپس کراس و هوندا CR-V دو کراس اوور جدید ژاپنی هستند که توسط شرکت آرین موتور و آذریوردسال عرضه می شوند. بازار خودروی ایران در سالهای اخیر کمکم رنگ و بوی تازهای به خود گرفته است. با ورود مجدد خودروهای وارداتی، علاقهمندان و خانوادههایی که سالها فقط بین چند برند محدود انتخاب میکردند حالا فرصت پیدا کردهاند دوباره نامهایی را ببینند که قبلاً فقط در مجلات و ویدئوهای خارجی میدیدند.
به گزارش آخرین خودرو، هرچند که محدویت های وارداتی و تعرفه های عجیب همراه با ابهام در خدمات پس از فروش، موانع بزرگی برای خریداران به شمار می آیند اما با این حال شرایط نسبت به قبل بهتر شده و در صورت تداوم میتوان نسبت به بهبود آن امید داشت. در این میان حضور دو کراساور ژاپنی یعنی هوندا CR-V و میتسوبیشی اکلیپس کراس توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هر دو خودرو تازهوارد هستند و دریک بازه قیمتی از سوی عرضه کننده قرار دارند اما فلسفه طراحی، شخصیت فنی و حتی نوع مشتری هدفشان با هم فرق دارد.
هوندا CR-V همیشه نماد یک کراساور خانوادگی مطمئن، بادوام و راحت بوده است. خودرویی که در بازارهای جهانی از اواخر دهه ۹۰ میلادی تا امروز جزو پرفروشترینها بوده و نسل به نسل با ترکیبی از کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت مناسب و فضای داخلی جادار محبوبیتش را حفظ کرده است. در مقابل، میتسوبیشی اکلیپس کراس داستانی متفاوت دارد. این خودرو نام “اکلیپس” را از یک کوپه اسپرت دهه ۹۰ گرفته اما آن را روی یک کراساور جمعوجور شهری پیاده کرده است. نتیجه، ترکیبی از ظاهر جسور، قیمت رقابتیتر و عملکرد قابل قبول در کلاس خود است.
این دو محصول هر دو از ژاپن آمدهاند اما مسیر توسعهشان کاملاً متفاوت بوده. هوندا CR-V در کلاس کراساورهای متوسط خانوادگی قرار میگیرد و اکلیپس کراس یک کراساور کامپکت شهری است. اما به دلیل قیمتگذاری نزدیک در ایران، حالا در یک میدان رقابت مشترک ایستادهاند. در ادامه با نگاهی عمیق و جزئی به تاریخچه، پلتفرم، مشخصات فنی، طراحی، تجربه سواری و امکانات این دو خودرو میخواهیم ببینیم کدامشان انتخاب بهتری برای مشتری ایرانی امروز است.
تاریخچه و پلتفرم
هوندا CR-V اولین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد. آن هم در دورانی که بازار SUVها هنوز در حال شکلگیری بود. این خودرو روی پلتفرم مشترک با هوندا سیویک ساخته شد اما ارتفاع بیشتر، فضای بار بزرگتر و سیستم چهارچرخ متحرک اختیاری داشت. نسل به نسل، CR-V رشد کرد و حالا به عنوان یکی از پرفروشترین کراساورهای جهان در بیش از ۱۶۰ کشور عرضه میشود.
فلسفه هوندا همیشه تمرکز بر راحتی سرنشینان، کیفیت ساخت بالا و عمر طولانی قطعات بوده است. نسل فعلی که به ایران رسیده ششمین نسل CR-V نیست، بلکه نسخهای از نسل پنجم فیسلیفت شده است که همچنان روی همان پلتفرم سبکوزن و مقاوم سیویک توسعه یافته است.
در مقابل، میتسوبیشی اکلیپس کراس سابقه کوتاهتری دارد. اکلیپس اصلی یک کوپه اسپرت بود که از اواخر دهه ۸۰ تا اواخر دهه ۲۰۰۰ محبوبیت زیادی داشت، بهخصوص در آمریکا. اما در سال ۲۰۱۷ میتسوبیشی تصمیم گرفت این نام را احیا کند.
اما نه در قالب یک کوپه بلکه به شکل یک کراساور شهری. اکلیپس کراس روی پلتفرم RISE میتسوبیشی ساخته شده که برای مقاومت بالاتر در تصادفات و استحکام پیچشی بیشتر طراحی شده است. این پلتفرم در مدلهایی مثل اوتلندر هم استفاده میشود اما برای اکلیپس کراس با فاصله محوری کوتاهتر و تنظیمات اسپرتتر ارائه شده است.
از نظر فلسفه، CR-V یک خودروی خانوادگی با تمرکز بر فضای داخلی و راحتی سفرهای طولانی است اما اکلیپس کراس بیشتر به دنبال جذب مشتریانی است که ظاهر خاص و تجربه رانندگی کمی اسپرتتر را میخواهند، حتی اگر فضای داخلی کوچکتر باشد.
مشخصات فنی و گیربکس میتسوبیشی اکلیپس کراس و هوندا CR-V
هوندا CR-V وارداتی به ایران با موتور ۲ لیتری هیبرید عرضه شده است. این موتور در نهایت توانی معادل ۱۸۴ اسب بخار و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. این توان از طریق یک جعبه دنده E-CVT به چرخ ها منتق می شود.این گیربکس نسبتهای مجازی را شبیهسازی میکند تا حس گیربکس سنتی را به راننده بدهد.
سیستم AWD هوندا در این مدل، توان را به صورت پیشبینیکننده بین محورها توزیع میکند تا هم مصرف سوخت پایین بماند و هم کشش در مسیرهای لغزنده حفظ شود. شتاب صفر تا صد عنوان شده برای هوندا CR-V حدود ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۷ کیلومتردر ساعت اعلام شده است.
میتسوبیشی اکلیپس کراس در نسخههای وارداتی ایران معمولاً به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۱۵۲ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور مجهز است. این موتور هم با یک گیربکس CVT کار میکند، اما CVT میتسوبیشی کمی متفاوت تنظیم شده و حالتهای رانندگی (Drive Mode) بیشتری دارد. سیستم AWD میتسوبیشی به نام S-AWC (Super All Wheel Control) از تجربه این شرکت در رالی الهام گرفته و در مسیرهای لغزنده و بارانی عملکرد خوبی نشان میدهد. شتاب صفرتا صد اکلیپس کراس هم ۹.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.
در بخش فنی و در مسیرهای بین شهری هوندا CR-V قویتر و سریعتر است و شتابگیری بهتری دارد اما اکلیپس کراس به لطف گشتاور بیشتر در دور پایین، در رانندگی شهری حس چابکتری به راننده میدهد.
سیستم تعلیق و هندلینگ
هر دو خودرو در محور جلو از سیستم مکفرسون استفاده میکنند، اما در محور عقب تفاوت وجود دارد. هوندا CR-V از سیستم مولتیلینک بهره میبرد که در جذب ضربات جاده و حفظ پایداری در پیچها عملکرد بهتری دارد. این باعث میشود CR-V در سفرهای طولانی، بهخصوص با خانواده، سواری نرمتر و آرامتری داشته باشد. میتسوبیشی اکلیپس کراس هم در عقب مولتیلینک دارد، اما تنظیم آن سفتتر است. همین ویژگی به بهبود کنترل بدنه در پیچها کمک میکند و حس اسپرت بیشتری ایجاد میکند، اما ممکن است روی دستاندازهای ریز شهری کمی خشکتر به نظر برسد.
در مجموع، CR-V برای راحتی و اکلیپس کراس برای چابکی هندلینگ بهینه شده است.
خودرو | میتسوبیشی اکلیپس کراس | هوندا CR-V |
موتور | ۱.۵لیتری توربوشارژر | ۲لیتری هیبرید |
توان موتور | ۱۵۲ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور | ۱۸۴ اسب بخار-۳۳۵ نیوتن متر گشتاور |
گیربکس | CVT | E-CVT |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۳ثانیه | ۹.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر در ساعت | ۱۸۷کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۷لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۶لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
وزن | ۱۵۴۰کیلوگرم | ۱۸۵۰ کیلوگرم |
طراحی خارجی ؛ فلسفه، جزئیات و زبان بصری
هوندا CR-V در طراحی خارجی به سنتهای برند وفادار مانده: بدنهای با تناسبات متعادل، خطوط نرم و حجمپردازی ساده اما دقیق. جلوپنجره بزرگ کرومی، چراغهای جلو باریک LED و سپرهای نسبتاً محافظهکارانه، چهرهای رسمی و قابل اعتماد ساختهاند. بدنه فاقد حجمهای اغراقآمیز است اما تناسب بین طول، عرض و ارتفاع باعث شده CR-V در نگاه اول جادار و باوقار به نظر برسد. همین سادگی و باوقار بودن باعث ایجاد حس تجملاتی و ماندگاری در طول زمان خواهد شد.
اکلیپس کراس اما مسیری متفاوت رفته. میتسوبیشی از زبان طراحی Dynamic Shield استفاده کرده که در آن فرم جلوپنجره و چراغها، حالت تهاجمی و سهبعدی پیدا میکنند. چراغهای جلو به صورت دو طبقه طراحی شدهاند، با نوار LED باریک در بالا و پروژکتورهای اصلی در پایین.
پروفیل جانبی بدنه، سقف شیبدار و پنجرههای باریکتر، حس کوپهمانندی ایجاد میکند که در CR-V اصلاً دیده نمیشود. عقب اکلیپس کراس با چراغ هایی که از هم جدا هستند و از روی ستون تا نزدیکی سقف پیش رفته اند از دور هم قابل شناسایی است؛ طراحیای که ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی عجیب باشد. در کل ماهیت اکلیپس کراس اسپرت است و در همین راستا هم طراحی شده است. با توجه به سال و هدف ساخت این خودرو باید به طراحی آن نمره بالایی داد.
طراحی داخلی و متریال ؛ فضای کابین، ارگونومی و کیفیت ساخت
درون کابین، فلسفه طراحی دو خودرو بیش از هر جای دیگر متفاوت است. هوندا CR-V کابینی دارد که در نگاه اول حس آرامش و کارایی را القا میکند. داشبورد طراحی افقی با خطوط منظم دارد و نمایشگر لمسی بهطور هماهنگ در مرکز قرار گرفته و نه به صورت بیرونزده یا اغراقآمیز.
متریال کابین کیفیت بالایی دارند: پلاستیکهای نرم در قسمت بالایی داشبورد، تریم شبهچوب یا آلومینیوم بسته به تیپ، و روکشهای صندلی با دوخت دقیق. صندلیهای جلو پشتیبانی خوبی دارند و حتی در مسیرهای طولانی باعث خستگی نمیشوند. فضای عقب واقعاً جادار است، با فضای پا و سر مناسب برای سه بزرگسال. صندوق بار CR-V یکی از نقاط قوت اصلی آن است و عملاً در این کلاس رکورددار است.
اکلیپس کراس کابینی متفاوت دارد که مملو از کلید است. به دلیل اینکه طراحی اکلیپس کراس به حدود سال ۲۰۲۰ باز میگردد استفاده از کلیدهای فیزیکی در داخل آن رواج دارد. این سبک از طراحی اگرچه طبق ترند روز نیست اما حس و حالی واقعی ایجاد میکند و ارتباط برقرار کردن با آن ساده تر است. داشبورد با خطوط تیزتر، نمایشگر بیرونزده شبیه تبلت و کنترلر لمسی برای سیستم مولتیمدیا حس تکنولوژیکی ایجاد می کنند تا کمتر گذر زمان در آن به چشم بیاید ایجاد میکند.
متریال استفاده شده در اکثرجاهای کابین سافت تاچ هستند اما در مقایسه با CR-V استفاده از پلاستیک سخت در برخی نقاط بیشتر به چشم میآید. صندلیها کمی اسپرتتر طراحی شدهاند، با لبههای جانبی که بدن را در پیچها بهتر نگه میدارند. فضای عقب متوسط است، اما به دلیل سقف شیبدار، فضای سر کمتر از CR-V است. صندوق بار هم کوچکتر است و برای خانوادههای پرجمعیت یا سفرهای طولانی کمی محدودیت دارد.
از نظر دید راننده هم CR-V برتری دارد چون شیشه جلو بزرگتر و ستونهای A باریکتری دارد اما اکلیپس کراس به دلیل فرم اسپرتتر کمی دید عقب محدودتری دارد. رانندگی با هوندا CR-V حس آرامش و اعتماد به نفس بالایی میدهد. دید عالی به اطراف، فرمان دقیق، و سکوت نسبی کابین باعث میشود حتی سفرهای طولانی خستهکننده نباشند. شتابگیری نرم و بدون تکان، همراه با جذب خوب ضربات، این خودرو را به یک انتخاب عالی برای خانوادهها تبدیل میکند.
اکلیپس کراس اما کمی متفاوت است. موقعیت رانندگی کمی پایینتر، پاسخ تندتر به پدال گاز و تعلیق سفتتر، حس اسپرتتری ایجاد میکند. این باعث میشود راننده ارتباط بیشتری با جاده حس کند، اما در مسیرهای پر دستانداز، سواریاش کمی خشکتر باشد.
امکانات و آپشنها ی میتسوبیشی اکلیپس کراس و هوندا CR-V
اگر به سراغ بررسی آپشن ها و سطح تجهیزات رفاهی میتسوبیشی اکلیپس کراس و هوندا CR-V بروید فاصله میان این دو رقیب بیشتر می شود. هوندا به واسطه طراحی جدیدتر و کلاس خودرویی بالاتر آپشن های بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. اما این به این معنی نیست که با سوار شدن بر اکلیپس کراس کمبود خاصی را حس کنید. سطح تجهیزات رفاهی میتسوبیشی اکلیپس کراس هم قابل قبول است و فقط نسبت به رقیب خود دچار کمبود می باشد
هوندا CR-V در نسخههای وارداتی، با آپشن هایی شامل: صندلی های برقی جلو – گرمکن صندلی های جلو و عقب – سردکن صندلی های جلو – گرمکن فرمان – حافظه صندلی راننده – نور پردازی کابین – نمایشگر لمسی – اندروید اتو – اپل کارپلی – سقف پانورامای برقی – درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا – رینگ آلومینیومی – پدل شیفتر تنظیم بازیافت انرژی – فرمان کمکی برقی – هدآپ دیسپلی – رادار تابلوخوان – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – تهویه اتوماتیک دو کاناله – پاکسازی هوای کابین – شارژر بیسیم تلفن همراه – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سنسور نور – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – تریم داخلی چرم – دوربین ۳۶۰ درجه – دوربین دید عقاب زیر آینه شاگرد- ۱۱ کیسه هوا ۱۵ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور – رادار خط خوان – اخطار برخورد از جلو و ترمز اضطراری اتوماتیک عرضه می شود که در خور توجه است.
اما میتسوبیشی اکلیپس کراس هم از نظر آپشن کم نمیآورد. از جمله آپشن های میتسوبیشی اکلیپس کراس میتوان به کروز کنترل تطبیقی، پنج عدد کیسه هوا (شامل کیسه هوای جلو، پردهای و زانویی راننده)، کنترل کشش و پایداری، ترمز اضطراری خودکار، اتوهلد، رادار اخطار برخورد از جلو، رادار اخطار خروج از خط، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانوراما برقی، روف رک، درب صندوق برقی، گرمکن صندلیهای جلو، شیفتر دنده پشت فرمان، هدآپ دیسپلی، نورپردازی داخل کابین، آینه الکتروکرومیک، تهویه اتوماتیک دو کاناله، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، چراغهای LED، نور بالا اتوماتیک، استارت دکمهای و آینه تاشو برقی اشاره کرد.
جمعبندی
میتسوبیشی اکلیپس کراس و هوندا CR-V دو خودروی ژاپنی با دو فلسفه کاملا متفاوت هستند که به دلیل اوضاع بازار داخلی در یک بازه قیمتی قرار گرفته اند. مشخصا هوندا برای افراد یا خانواده هایی که در پی انتخاب یک محصول با وقار، مطمئن و آبرومند هستند انتخابی ایده آل خواهد بود.
هوندا در هیچ یک از بخش های ظاهری، فنی و تجهیزاتی کم کاری نکرده و محصولی در شان نام خود و احترام به مصرف کننده روانه بازار کرده است. در صورتی که واردات این مدل به شکل منظم ادامه داشته باشد و از بابت خدمات پس از فروش و تجهیزات دچار ضعف نگردد با گذر زمان ارزش خود را حفظ خواهد کرد و در دسته خودوروهای ارزشمند قرار خواهد گرفت.