ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۶۰۲۸

مقایسه پارس نوآ و شاهین؛ ال ۹۰ ایرانی ارزش خرید دارد؟‌

مقایسه پارس نوآ و شاهین؛ ال 90 ایرانی ارزش خرید دارد؟‌

پارس نوآ، پروژه ایرانیزه تندر ۹۰ پس از سال‌ها وعده، با موتور ME۱۶ و گیربکس BMT۵ شاهین به خط تولید نزدیک می‌شود؛ سدان جدید سایپا پیش از ورود به خیابان‌ها وارد رقابت مستقیم با شاهین دنده‌ای شده است

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- پروژه تولید پارس‌نوآ از همان سال 1399 که تحریم‌ها تولید تندر 90 را متوقف کرد، در ذهن مدیران سایپا شکل گرفته بود. البته به نام «کادیلا» یا «پارس آریا»؛ طرحی که پس از کش‌وقوس‌های فراوان چندین ساله هنوز وارد مرحله اجرایی نشده اما هر روز خبری از آن به گوش می‌رسد.

به گزارش فرارو؛ این خودرو که پس از پنج سال هنوز پایش به خیابان‌ها باز نشده، نهایتا نام «پارس نوآ» را برای خود برگزید و حالا قیمت احتمالی آن نیز اعلام شده است. حتی مدیران پارس خودرو تاریخ احتمالی عرضه پارس نوآ را هم مشخص کرده‌اند.

با این اوصاف، همه‌ چیز برای پارس نوآ در حد احتمال است. این خودرو احتمالا محدوده قیمتی 800 تا 900 میلیون تومان را برای کارخانه در نظر گرفته و نیمه دوم امسال را برای عرضه انتخاب کرده است.

گره نام‌گذاری سایپا؛ پارس نوآ، پارس آریا یا ال90 ایرانی؟

پارس نوا 2

آبان‌ماه سال گذشته، سایپا ازP90  در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی کرد. همین امر سرآغازی شد تا دیگر ال 90 ایرانی در حد شعار و شایعه باقی نماند. هرچند آن رونمایی با لوگوتایپ پارس آریا بود و اخبار جدید به نام پارس نوآ اشاره کرده‌اند.

از آنجا تحریم‌ها راه تامین قطعات K4M (موتور رنو) را سد کرده‌اند، تندر 90 ایرانیزه شده پارس خودرو قرار است به موتور ME16 مجهز شود. همان نمونه‌ای که در شاهین دنده‌ای استفاده شده است.

گیربکس پارس نوآ مشابه برلیانس H200 است. همان گیربکسی که در شاهین دستی سایپا شاهد آن بودیم؛ همان محصولی که بارها از سوی خود شرکت بابت تعویض‌های نه‌چندان دقیق و صدای اضافه‌ مورد «بهبود» قرار گرفته اما هنوز در محافل فنی به‌عنوان گیربکسی با کارکرد متوسط شناخته می‌شود. 

حالا قرار است همین قطعه، با اندکی تغییر ضرایب، ضامن «تجربه متفاوت رانندگی» در پروژه P90 باشد؛ وعده‌ای که اگر مثل گذشته اجرا شود، بیشتر شبیه جابه‌جایی مهره‌ها روی همان صفحه شطرنج قدیمی است تا یک تحول واقعی.

همچنین گفته می‌شود پارس نوآ حدود ۹۰ کیلوگرم از تندر ۹۰ سنگین‌تر شده؛ بخش عمده این افزایش وزن از همان موتور و گیربکس تازه‌وارد سایپایی/برلیانسی می‌آید که جای خالی پیشرانه و جعبه‌دنده رنو را پر کرده‌اند. 

علاوه بر این، موتور ME16 و گیربکس جدید نیز بر وزن خودرو افزوده و در نتیجه برای قسمت عقب خودرو از فولاد مستحکم استفاده شده است.

مدیران پارس خودرو قیمت پیشنهادی پارس نوآ را در بازه 800 تا 900 میلیون تومان اعلام کرده‌اند؛ رقمی که سدان جدید بازار را هنوز نیامده وارد رقابت با شاهین دنده‌ای کرده‌ است. 

pars-nova-1
این تصویر از پارس نوآ  در حال تست خیابانی گرفته شده - اردیبهشت 1404

پارس نوآ؛ نسخه پیشرفته‌تر شاهین؟ 

شاهین دنده‌ای که لقب فرزند نه‌چندان محبوب سایپا را به دوش می‌کشد، در دو نسخه قیمت‌گذاری شده؛ شاهین G با برچسب قیمتی 671 میلیون و شاهین GL به قیمت 650 میلیون تومان از کارخانه قابل خریداری هستند.

شاهین دنده‌ای از موتور ME16 و گیربکس دستی BMT5 استفاده می‌کند؛ خودرویی که از همان روزهای نخست، با ماجرای «تعویض‌های گاهی ناپاکیزه» دنده و صدای اضافه از جعبه‌دنده عجین شد و بارها وعده بهبود شنید.

سایپا هم ضرایب دنده گیربکس را کمی دست‌کاری و حتی صداگیری را تبلیغ کرد. تغییری که برای بسیاری از مالکان بی‌نتیجه بود. حالا همین پکیج فنی قرار است وارد قلب پارس نوآ شود.

پارس نوآ نه‌تنها قلب تپنده خود را از شاهین قرض گرفته، بلکه انگار بخشی از «عادات» او را هم به ارث برده است؛ زیر کاپوت پارس نوآ همان موتور ۱.۶ لیتری ME16 با توان حدود ۱۱۰ اسب‌بخار جا خوش کرده است.

جعبه‌دنده پارس نوآ نیز همان BMT5 برلیانسی است؛ دستی با کلاچ هیدرولیک که سال‌ها با سروصدای اضافه روی اعصاب رانندگان شاهین رفته و بعید است ضرایب دنده آن تغییر کرده باشد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات