انتقاد وزیر علوم از تعداد بالای مراکز دانشگاهی؛ آزاردهنده است

«ما معتقد هستیم باید دانشگاه با هدف کیفیسازی سامان پیدا کنند گسترده شدن دانشگاه برای ما آزار دهنده است این تعداد واحدهای دانشگاه کیفیت را کاهش یافته است. برای این برنامه وزارت علوم برای هر استان پروندههایی به سرانجام رسانده؛ اما موفق نشده است.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ۱۸۰۰ مرکز دانشگاهی در کشور داریم، گفت: این تعداد دانشگاه برای ما آزار دهنده است و بعضاً کیفیت را هم کاهش داده است.
به گزارش ایسنا، حسین سیمایی صراف در نشست خبری خود که امروز در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به تشریح برنامهها و سیاستهای کلان این وزارتخانه در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: امروزه دانشگاه از آموزش شروع میشود و تا مرحله فناوری و نوآوری ادامه مییابد؛ بهطوری که یک سر دانشگاه را داخل دانشگاه و سر دیگر را در پارکهای علم و فناوری میبینیم.
وی با بیان اینکه فعالیتهای پارکها از دهه ۷۰ شروع شد، گفت: امروز تعداد پارکها از یک به ۵۰ پارک رسید و بیش از ۱۶۰ هزار فناور در این پارکها مستقر هستند که سال گذشته ۱۲۹ همت درآمد داشتند. این پارکها تکنولوژی را توسعه و ارتباط دانشگاه و صنعت را شکل میدهند.
وزیر علوم گفت: ما چهار نسل دانشگاهی داریم که نسل اول آموزش محور بود، در این مرحله دانشگاه چندان پژوهش محور نبوده است. در نسل دوم که پژوهش محور بود، علم و دانش تولید میشود. در نسل قبلی ما با کلاس و کتابخانه سرکار داشتیم در نسل دوم با آزمایشگاههای بزرگ نیز مواجه بودیم. ما تا سال ۵۷ دانشگاههای صرفا آموزش محوری داشتیم.
سیمایی صراف ادامه داد: دورههای تحصیلات تکمیلی، تولید پایان نامه، تاسیس پژوهشکده و پژوهشگاهها در نسل دوم دانشگاهها تولید شد. در نسل سوم دانشگاهها فناور و کارآفرین و ایدهها محصول محور شدند؛ در این مرحله پارکها تاسیس شد تا زنجیره آموزش، پژوهش و فناوری تکمیل شود.
وزیر علوم به نسل چهارم دانشگاهها اشاره کرد و گفت: دانشگاه با مسئولیت اجتماعی فعالیت میکند در واقع دانشگاه باید حل مسئله کند و باید برای توسعه، فرهنگ و ایجاد جامعه کشور تعهد داشته باشد. این دانشگاه مسئولیتپذیر و پاسخگوست؛ به دنبال تاثیرات اجتماعی و اقتصادی است. دانشگاههای پیشرو در دنیا نیز با این ویژگی فعالیت میکنند.
وی تاکید کرد: امروزه همه دانشگاههای ما در یک سطح نیستند؛ اما دانشگاههای متعددی داریم که هر چهار مسئولیت فوق را به دوش میکشند.
وزیر علوم افزود: متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما با دانشگاه نوآور و فناور آشنا نیستند و حتی پارکهای ما را نمیشناسند. باید این بخش دانشگاه را به دانشجویان بشناسانیم تا انگیزه لازم را پیدا کنند.
وی به برنامه آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این برنامه ابتدا به عنوان تکلیف از سوی رهبری محول شد پس از آن به عنوان قانون از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. هدف از این برنامه کیفیت آموزش عالی است. گاهی گفته میشود که ۲۳۰۰ دانشگاه در کشور داریم که این عدد عجیب است؛ گاهی گفته میشود چین هم این حدود مرکز آموزشی دارد.
سیمایی صراف گفت: تعداد دانشگاههای دولتی ما ۱۰۵ دانشگاه است. پیام نور یک دانشگاه ملی است که بیش از ۴۰۰ شعبه دارد. یا دانشگاه آزاد و علمی کاربردی نیز به این صورت است. اگر ما شعبههای این مراکز را در نظر نگیریم ما ۱۱۰ دانشگاه در کشور داریم. بنابراین آمار ۲۳۰۰ مرکز دانشگاهی صحیح نیست. اگر واحدهای کلی دانشگاهها را اعلام کنیم، در مجموع ۱۸۰۰ دانشگاه داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم باید دانشگاه با هدف کیفیسازی سامان پیدا کنند گسترده شدن دانشگاه برای ما آزار دهنده است این تعداد واحدهای دانشگاه کیفیت را کاهش یافته است. برای این برنامه وزارت علوم برای هر استان پروندههایی به سرانجام رسانده؛ اما موفق نشده است.
وزیر علوم افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به این وزارت خانه مهلت یک ماهه داد تا پیشنهاد آمایش خود را به این شورا ارائه دهند.
وی در ادامه به رویکرد وزارت علوم در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: در این دوره من به مقوله فرهنگ در دانشگاهها و مقوله فرهنگی توجه ویژهای کردم. ما بخش فرهنگ را بخش تزئینی و زینت مجالس ندیدیم و معتقدم هستم دانشگاه پیشرو، دانشگاهی فرهنگی است.
وزیر علوم با بیان اینکه انجمنها و تشکلها میتوانند دانشگاهها را به یک مرکز فرهنگی تبدیل کنند، اظهار کرد: بنده جلساتی با تشکلهای دانشجویی و همچنین رویدادهای بزرگ فرهنگی برگزار کردیم. ما کارهای فرهنگی را به دست دانشجویان سپردیم تعداد تشکلهایی که بازگشایی شدند، بیشتر شده است تمام نمایندگان وزیر علوم در هیأتهای نظارت تغییر کرده و رویکرد ما که همان تعامل و وفاق است، در این فعالیتها حاکم شده است. اگر جایی مشکل باقی مانده است، گزارش آن را به من اطلاع دهند.