دو مدل لاماری جدید وارد خط تولید خمین شد

زمزمههای راهاندازی خط تولید لاماری که از سال ۱۴۰۰ به گوش میرسید، بالاخره وارد فاز اجرایی شد
فرارو- لاماری ایما در چند سال اخیر با فروش موفقی که ثبت کرده، جایگاه خود را در بازار خودرو ایران تثبیت کرده است. همین امر سبب شد تا شرکت آرین پارس موتور اقدام به راهاندازی خط تولید آزمایشی لاماری در خمین کند. هرچند از سال 1400 قرار بود خط مونتاژ لاماری در شهر خمین افتتاح شود و امروز پس از چهار سال خبر آن به بیرون درز کرده. هنوز مشخص نیست تا چند سال دیگر محصولات لاماری برای عرضه در بازار خودرو آماده شوند.
به گزارش فرارو؛ دو کراساوور لاماری که قرار است با نامهای «لاماری هیرکانی» و «لاماری نئو» در خط مونتاژ قرار بگیرند، در اصل محصولاتی از برند چینی کایی و زیرمجموعه گروه چری هستند.
بنابراین، محصولات کایی زیربرند چری با نشان لاماری وارد بازار خودرو کشور خواهند شد. البته افتتاح خط تولید به معنی آمادهسازی بستر مونتاژ است و هنوز نشانههای آغاز تولید انبوه دیده نمیشود.
حالا شرکت آرین پارس موتور از مونتاژ دو محصول لاماری هیرکانی و لاماری نئو در خظ تولید جدید خبر داده که در ادامه با مشخصات کلی هر کدام آشنا میشوید.
لاماری هیرکانی
هیرکانی نسخه ایرانیشده کایی X7 است؛ کراساووری با ابعاد بزرگتر از لاماری ایما که در بازارهای جهانی رقیب سرسخت تیگو ۸ پرو محسوب میشود.
این خودرو احتمالا با موتور ۱.۶ لیتری توربوی ۱۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر به بازار ایران برسد. لاماری هیرکانی از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهره میبرد.
این نسخه از لاماری بیشتر در بخش ظاهری و تریم با تغییراتی همراه شده و هنوز لوگوی اصلی «کایی» بر پیشانی آن دیده میشوند. بطوریکه کارشناسان بازار خودرو معتقدند با توجه به شباهت هیرکانی در پیشرانه، گیربکس و بسیاری از اجزای فنی با دیگر محصولات گروه چری موجود در بازار ایران، تعیین قیمت و ترکیب امکانات رفاهی آن نقش تعیینکنندهای برای فروش موفق خواهد داشت.
یعنی اگر آرین پارس موتور دچار خطا در قیمتگذاری شده یا آپشن خاصی رو نکند، از رقابت با همردهها باز میماند.
لاماری نئو
لاماری نئو در اصل همان کایی X3 پرو است؛ این خودرو از نظر فنی بسیار مشابه امویام X55 پرو (یا مدل جدیدتر آن-X5) است.
لاماری نئو برعکس هیرکانی، تمرکز عمده خود را بر ارائه طراحی متفاوت و برخی تغییرات در تریم داخلی گذاشته؛ با این حال، همان کراساوور کامپکت اقتصادی با مشخصات فنی و امکانات معمولی بازار به حساب میآید.
نئو ممکن است بخاطر ابعاد کوچکتر و برچسب قیمتی اقتصادیتر برای برخی خریداران وسوسهکننده باشد اما چیزی فراتر از یک کراساوور شهری با هزینهای معقول نخواهد بود.
فقدان برخی امکانات رفاهی رایج که در بسیاری از رقبا وجود دارد و همچنین عدم بهبودهای برجسته فنی، این دو مدل را در پسزمینه محبوبیت لاماری ایما قرار میدهد.
البته ناگفته نماند که لاماری ایما را هم همان طراحی ظاهری لوکس پرطرفدار کرده بود. چراکه انتقادهای فراوانی ارزش خرید این خودرو را به چالش کشیده: یکی عملکرد واقعی در شتابگیری و هماهنگی دندهها و دیگری قیمت بالای لاماری ایما (2.38 میلیارد تومان) در مقایسه با امکانات رفاهی خودرو؛ بطوریکه حالا بجای یک خرید منطقی تبدیل به انتخابی «نمایشی» با الویت ظاهر شده است.