منفورترین مرسدسبنز جهان سر از ایران درآورد!

مرسدسبنز EQE در حالی به عنوان یک سدان برقی لوکس پا به بازار ایران گذاشته که تنها دو سال دیگر روی خط تولید جهانی باقی میماند
فرارو- مرسدسبنز EQE، تازهوارد برقی بازار ایران، در حالی پا به جادههای کشور گذاشته که تنها تا سال ۲۰۲۶ روی خط تولید جهانی خواهد ماند. این سدان و نسخه شاسیبلند آن که حدود سه سال پیش معرفی شدند، به دلیل استقبال محدود در بازارهای بزرگ از جمله آمریکا، در حال خروج زودهنگام از برنامه تولید مرسدس هستند.
به گزارش فرارو؛ کاهش ۳۹ درصدی فروش مرسدسبنز (EQE ۱۱۶۶۰ دستگاه در سال گذشته)، همراه با همپوشانی محصولی در سبد این برند آلمانی، دلیل اصلی حذف بنز برقی از خود تولید عنوان شده است.
بر این اساس، جای EQE را در آینده مدلهای برقی بر پایه C کلاس و GLC و یک سدان جدید الهامگرفته از E-Class خواهند گرفت؛ خودرویی با طراحی سهجعبهای کلاسیک و ظاهری سنتیتر که مرسدس میگوید لوکستر و باابهتتر خواهد بود. معنای این گزاره برای خریداران ایرانی، خرید خودرویی است که عملا نه فروش جالبی در بازارهای جهانی داشته و نه احتمالا دیگر خدمات پس از فروشی خواهد داشت؛ عاملی که میتواند بر ارزش فروش دوباره خودرو تأثیر بگذارد.
مشخصات و تواناییهای بنز برقی وارداتی
نسخه وارداتی سدان EQE توسط راسا موتور خاورمیانه عرضه شده و مونتاژ چین است. این مدل دو موتوره با سامانه چهارچرخ محرک، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و شتاب صفر تا صد آن حدود ۵ ثانیه است. باتری ۹۶ کیلوواتساعتی، حداکثر برد رسمی ۶۵۰ کیلومتر را ممکن میسازد و سقف سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
فضای داخلی مرسدسبنز EQE با نمایشگر لمسی ۱۷.۷ اینچی مرکزی، پنل دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، صندلیهای برقی مجهز به ماساژور، سیستم صوتی Burmester و نورپردازی محیطی ۶۰ رنگه تجهیز شده است. کیفیت مواد و دقت مونتاژ طبق استانداردهای مرسدس ارزیابی میشود و طراحی بدنه با خطوط روان، جلوپنجره یکپارچه و چراغهای LED سرتاسری، ظاهری مدرن و آیرودینامیک به خودرو داده است.
با وجود این ویژگیها، تجربه بازار جهانی نشان داده که EQE مسیر آسانی برای موفقیت ندارد. باید دید در بستر بازار ایران که خودروهای برقی هنوز سهم اندکی از آن دارند، آیا این سدان لوکس میتواند جایگاهی ماندگار به دست آورد یا در نهایت به عنوان یک برقی کمیاب با عمری کوتاه شناخته خواهد شد.