مقایسه شاهین اتومات و شاهین پلاس؛ نبرد بهترین سدانهای سایپا

دو نسخه اتوماتیک سدان جمعوجور شاهین، یکی توربوشارژ با گیربکس CVT و دیگری تنفس طبیعی با گیربکس ۶ سرعته AT در بازار روبهروی هم ایستادهاند
شرکت سایپا چند سال بعد از عرضه خودروهای پلتفرم X200 (تیبا، ساینا و کوییک) بالأخره تصمیم گرفت محصولی رده بالاتر را با برند خود عرضه کند و وارد رقابتی جدیتر با محصولات ایران خودرو شود. به این ترتیب خودرو شاهین در اواخر سال ۱۳۹۹ و با مدل ۱۴۰۰ به صورت رسمی وارد بازار شد.
به گزارش خودرو 45، شاهین ابتدا در تیپ G و با گیربکس دندهای به بازار آمد، اما تقاضای بالا برای خودروهای با گیربکس اتوماتیک باعث شد تا سایپا به فکر عرضه نسخههای اتوماتیک این خودرو بیفتد. نخستین تیپ اتوماتیک شاهین، نسخه CVT بود که از سال ۱۴۰۲ به بازار آمد، اما روند توسعه شاهین به همینجا ختم نشد و حدود یکسال بعد، سایپا دومین نسخه اتوماتیک این خودرو که با نام شاهین پلاس شناخته میشود را به بازار عرضه کرد.
شاهین CVT و شاهین پلاس اتومات در عین شباهت، تفاوتهایی باهم دارند که گاهی کار خریدار را برای انتخاب سخت میکند و مقایسه شاهین CVT با شاهین پلاس در این شرایط راهگشا خواهد بود.
مقایسه طراحی ظاهری شاهین CVT با شاهین پلاس
از آنجایی که شاهین CVT و شاهین پلاس در واقع دو نسخه از یک خودرو هستند، هر دو ظاهر یکسانی دارند و مقایسه طراحی معنا ندارد. فقط میتوانیم بگوییم که طراحی ظاهری سایپا شاهین در همه نسخهها، در عین سادگی متناسب است و همین تناسب باعث شده تا این خودرو بین خریداران مقبولیت ظاهری خوبی داشته باشد.
در نسخههای اتوماتیک که مورد بررسی ما هستند، یکسری تزئینات کرومی در بخشهایی مثل قاب دور جلوپنجره، دستگیره دربها و نوار بالای جاپلاکی عقب هم به ظاهر خودرو اضافه شده است تا این نسخهها را کمی لوکستر از برادران دندهای نشان دهد. تنها نکته منفی طراحی ظاهری شاهین را هم باید رینگهای ۱۵ اینچی بدانیم که نسبت به ابعاد کلی خودرو کوچک به نظر میرسند و ای کاش در نسخههای اتوماتیک از رینگ ۱۶ اینچی استفاده میشد.
برای تشخیص دادن نسخه CVT از پلاس باید خیلی ریزبین باشید و اول به بج روی گلگیر جلو سمت راست دقت کنید که نوشته آن نشاندهنده نوع گیربکس خودرو (CVT یا AT) است. ضمن اینکه روی درب صندوق بار نسخه پلاس نوشته «شاهین +» را میبینیم. آخرین تفاوت ظاهری این دو نسخه هم دودی بودن شیشههای عقب در شاهین پلاس است.
مقایسه طراحی داخلی شاهین سی وی تی با شاهین پلاس اتومات
درون کابین نسخههای اتوماتیک شاهین از دو رنگ مشکی و کِرِم به همراه تزئینات طرح چوب استفاده شده است که نسبت به نسخههای دندهای حس لوکستری را به سرنشینان منتقل میکند. مانیتور بزرگتر (۱۰اینچی) سیستم مالتی مدیا هم این لوکسگرایی را تشدید میکند.
اما مواردی مثل استفاده از پلاستیک خشک در همه جای کابین یا مشخص بودن قاب ایربگ سرنشین جلو نشان میدهد که کماکان با خودرویی بسیار اقتصادی طرف هستیم و نباید توقع خود را زیاد بالا ببریم. البته اگر از این اشکالات بگذریم، کابین شاهین سی وی تی و شاهین پلاس طراحی قابل قبولی دارد و چیدمان منظم و مونتاژ قابل قبول قطعات باعث میشود تا نمره قبولی بگیرد.
از تفاوتهای کابین نسخههای CVT و پلاس هم باید به تفاوت در طرح لیور دنده و دوخت صندلیها و همچنین روشنتر بودن رنگ قطعات طرح چوب در شاهین پلاس اشاره کنیم.
فضای کابین شاهین هم در همه نسخهها یکسان و نسبت به ابعاد بدنه قابل قبول است و ۴ نفر سرنشین بزرگسال میتوانند نسبتاً راحت در کابین بنشینند. اما عرض خودرو چندان زیاد نیست و اضافه شدن سرنشین پنجم تاحدود زیادی از راحتی نفرات ردیف عقب میکاهد. صندلیها هم نسبت به اکثر رقبا راحتی و دربرگیرندگی بهتری دارند.
مقایسه مشخصات فنی شاهین اتومات CVT با شاهین پلاس اتومات
پیشرانه شاهین اتوماتیک CVT با نسخههای دندهای یکسان است و در این خودرو پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۸ سوپاپ با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را میبینیم. همانطور که از نام این نسخه مشخص میشود، گیربکس آن از نوع اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است که در حالت تیپ ترونیک، ۷ دنده را شبیهسازی میکند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد شاهین CVT هم به ترتیب برابر با ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر و ۱۳ ثانیه است.
اما سایپا در شاهین پلاس بالأخره از پیشرانه ۸ سوپاپ دل کند و یک قلب تپنده ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ را در سینه این خودرو قرار داد. پیشرانه مذکور که در سایپا با کد ME16 شناخته میشود، نسخه ایرانیزه پیشرانه EC5 پژو – سیتروئن است و ساختاری تقریبا یکسان با پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو دارد. این پیشرانه در شاهین پلاس حداکثر قدرت ۱۱۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میکند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد شاهین پلاس هم به ترتیب برابر با ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر و ۱۳.۵ ثانیه است.
در تجربه رانندگی شاهین اتوماتیک CVT و شاهین پلاس ابتدا از شباهتها شروع میکنیم. در هر دو خودرو نسبت به این رده قیمتی سواری نسبتاً نرمی را تجربه میکنیم اما در مسیرهای با کیفیت آسفالت پایین، مقداری لرزش به کابین منتقل میشود که چندان به سیستم تعلیق مربوط نیست و بیشتر از سمت تایرهای ایرانی فابریک است که متأسفانه کیفیت خوبی ندارند. شاهین سی وی تی و شاهین پلاس در بحث پایداری هم قابل قبول هستند و سیستم فرمان برقی آنها دقت مطلوبی دارد.
اما با توجه به پیشرانه و گیربکس متفاوت، طبیعی است که حس رانندگی شاهین اتوماتیک CVT و شاهین پلاس مشابه نباشد. در شاهین CVT به خاطر نوع گیربکس و همچنین توربو بودن پیشرانه، آغاز حرکت کمی لخت و با تأخیر است که این تأخیر چندان در شاهین پلاس دیده نمیشود. به همین دلیل در آغاز حرکت، شاهین پلاس جلو میافتد اما گشتاور بالاتر پیشرانه شاهین CVT و ارائه آن در دور موتور پایینتر، در ادامه به داد آن میرسد و باعث میشود تا در نهایت شاهین CVT شتاب بهتری را ثبت کند.
البته ناگفته نماند که اگرچه عدد شتاب شاهین پلاس کمی بیشتر است اما این نسخه به دلیل AT بودن گیربکس و تعویض دندههای واقعی، لذت رانندگی بسیار بهتری نسبت به شاهین سی وی تی دارد.
در بحث عایق بندی و سروصدای داخل کابین هم در شرایط رانندگی نرمال شهری تفاوت خاصی بین دو خودرو دیده نمیشود اما در مسیرهای سربالایی یا در مواقع شتابگیری که مجبور به بالا نگه داشتن دور موتور هستیم، شاهین پلاس کم سروصداتر ظاهر میشود. اما شاهین به صورت کلی در بحث عایق بندی کابین آنچنان ایدهآل نیست و علیرغم بهبود نسبت به گذشته، کماکان در این فاکتور جای کار دارد.
مشخصات کلی
شاهین اتوماتیک CVT | شاهین پلاس | |
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۶ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۸ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | پرخوران توربوشارژر | طبیعی |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار | ۱۱۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۸ نیوتن.متر | ۱۵۰ نیوتن.متر |
گیربکس | CVT | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب | ۱۳ ثانیه | ۱۳.۵ ثانیه |
سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر | ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ |
فرمان | برقی | برقی |
بدنه | سدان کامپکت | سدان کامپکت |
نوع رینگ | آلومینیومی | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
شاهین اتوماتیک CVT | شاهین پلاس | |
طول | ۴۴۴۶ میلیمتر | ۴۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱۷۷۱ میلیمتر | ۱۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۹۰ میلیمتر | ۱۴۹۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۶۵۰ میلیمتر | ۲۶۵۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۳۳۰ کیلوگرم | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۲۲ لیتر | ۴۲۲ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۴۷ لیتر | ۴۷ لیتر |
قطر رینگ | ۱۵ اینچ | ۱۵ اینچ |
مقایسه آپشن های شاهین سی وی تی با شاهین پلاس
شاهین CVT و شاهین پلاس نسبت به قیمتشان از نظر آپشن در سطح قابل قبولی هستند و تفاوت آنها تنها در بهرهمند بودن شاهین پلاس از صندلی برقی راننده و گرمکن صندلیهای جلو خلاصه میشود. البته این محصولات سایپا پرآپشنترین خودروهای رده قیمتی خود نیستند و رقیبی مثل تارا اتوماتیک V4 آپشنهای بیشتری را ارائه میدهد.
از آپشنهای مشترک شاهین اتوماتیک سی وی تی و شاهین پلاس هم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
کیلس استارتر، کروز کنترل و محدودکننده (لیمیتر) سرعت، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی مدیا با مانیتور 10 اینچی لمسی و مسیریاب، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیکها (TPMS)، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور نور (اتو لایت)، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، فرمان با نیروی کمکی برقی، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، 2 ایربگ و…
شاهین اتوماتیک CVT | شاهین پلاس | |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
سنسور عقب | دارد | دارد |
سنسور فشار باد تایر | دارد | دارد |
ترمز ضدقفل | دارد | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
دی لایت | دارد | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | ۱۰ اینچ | ۱۰ اینچ |
سیستم صوتی | ۶ اسپیکر | ۶ اسپیکر |
ناوبری | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
کیسه هوا | ۲ عدد | ۲ عدد |
ورود بدون کلید | دارد | دارد |
استارت بدون کلید | دارد | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | – | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | – | – |
گرمکن صندلی جلو | – | دارد |
آینه بغل برقی | دارد | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
خرید شاهین CVT یا شاهین پلاس
شاهین پلاس در مصرف سوخت، استهلاک، لذت رانندگی و آپشن برتر از شاهین CVT است اما این برتری ارزان نیست و این خودرو در بازار آزاد حدود ۲۵ درصد گرانتر از شاهین سی وی تی ارزشگذاری میشود. شاهین اتوماتیک CVT علاوه بر این قیمت ارزانتر، شتاب بهتری هم نسبت به نسخه پلاس دارد.
بنابراین اگر محدودیت بودجهای ندارید؛ شاهین پلاس با توجه به تکنولوژی بالاتر پیشرانه و گیربکس انتخاب بهتری خواهد بود. اما شاهین CVT هم نسبت به مبلغ پرداختی ارزش خرید مناسبی دارد و اگر حوصله نگهداری از پیشرانههای توربو را دارید، از خرید آن پشیمان نخواهید شد.