حرفهایی که پشت سر تویوتا کرولا وارداتی سایپا میزنند

سایپا تویوتا کرولا هیبریدی را پیشفروش کرده اما نه آنچه خریداران انتظار داشتند؛ مدل ۲۰۲۳ و تیپ پایونیر بهجای مدل ۲۰۲۵ و الیت!
فرارو- عرضه جدید سایپا در بخش وارداتیها با حرف و حدیثهایی همراه بوده است.
به گزارش فرارو؛ ماجرا از آنجایی شروع شد که در اطلاعیه سامانه فروش خودروهای وارداتی مورخ ۸ مرداد، نام «تویوتا کرولا هیبریدی» اما با مدل ۲۰۲۳ در فهرست پیشفروش سایپا به چشم خورد. این موضوع در واقع همزمان با ارسال پیامک واریز وجه برای برندگان نهایی آشکار شد؛ حالا گفته میشود تویوتا کرولا عرضه شده نه تنها مدل ۲۰۲۵ و 2024 نیست، بلکه ساخت ۲۰۲۳ است!
مدل و تیپ، پایینتر از تصور اولیه
نام تویوتا کرولا هیبریدی مدل ۲۰۲۳ در فهرست پیشفروش هشتم مرداد سامانه فروش خودروهای وارداتی به چشم میخورد. برندگان نهایی پس از دریافت پیامک واریز وجه متوجه دو نکته شدند: این خودرو نه مدل ۲۰۲۵ است و نه در تیپ «الیت» که برخی انتظارش را داشتند!
روایتهای مشتریان نشان میدهد سایپا تیپ «پایونیر» را در این مرحله بهجای تیپ «الیت» عرضه میکند؛ تیپی که فاقد سانروف است و بهجای رینگهای ۱۶ اینچی الیت، رینگ ۱۵ اینچی دارد. بدین ترتیب، نبود ورودی USB تایپ C برای سرنشینان عقب، حذف سیستم ورود بدون کلید و دوربین دنده عقب، همگی از نشانههای سادهتر بودن این تیپ به شمار میرود.
منتقدان این اقدام سایپا میگویند تفاوت قیمتی اصلی بین تیپ پایونیر و نسخههای الیت بازار با همین حذفها توجیه میشود. هرچند باید در نظر داشت که تفاوتی در بخش فنی این دو تیپ وجود ندارد. موتور هیبریدی ۱.۸ لیتری همچنان همان ۱۳۶ اسب بخار قدرت ترکیبی را با گیربکس E‑CVT به چرخهای جلو منتقل و تجربه رانندگی مشابهی با سایر کرولاهای هیبرید ارائه میکند.
حساب و کتاب قیمت
قیمت علیالحساب کرولا وارداتی در مبادی ورودی یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان اعلام شده است، از آنجا این که این رقم برای پیشفروش تویوتا کرلای سایپا اعلام شده، رقم نهایی با افزایش 50 درصدی احتمالا به حدود ۳ میلیارد و ۳۷۷ میلیون تومان برسد.
به اعتقاد برخی تحلیلگران این فاصله قیمتی، پیش از هر چیز ناشی از تفاوت تیپ و امکانات نسبت به نسخههای فولآپشن بازار است.
تحویل تویوتا کرولا 2023؛ آخر پاییز 2025
موعد تحویل این خودرو هفته پایانی آذر ۱۴۰۴ تعیین شده، موضوعی که حالا به محل درگیری موافقان و مخالفان بدل شده است. گروهی این فاصله چند ماهه را برای وارداتیهای بازار ایران طبیعی میدانند؛ از سوی دیگر، گروهی آن را پرریسک توصیف میکنند. چراکه جهشهای قیمتی و تغییرات مقررات در این مدت میتواند معادله خرید را تغییر دهد.
از طرف دیگر، برخی معتقدند سایپا عامدانه با عرضه تیپ پایینتر و برچسب علیالحساب کمتر، مسیر رقابتی تازهای ایجاد کرده است اما برای بسیاری کمبود آپشنها علت اصلی ارزانی نسبی محصول به حساب میآید.
با تمام این تفاسیر اما آنچه فعلا شنیده میشود، روایتهایی از پشت صحنه بازار است تا از زبان رسمی؛ سرنوشت این گمانهزنیها با رسیدن پای کرولاهای وارداتی به خیابان مشخص خواهد شد.