فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟

این نوشته با بررسی تفاوت موتور، گیربکس، امکانات رفاهی و ایمنی دو خودرو محصول دانگفنگ که در ایران به نام دیگنیتی حضور دارند، کمک میکند بهترین انتخاب را داشته باشید
فرارو – دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ دو مدل از یک خودرو هستند که تفاوتهای کلیدی آنها بر کارایی و عملکردشان تأثیر مستقیم میگذارد.
به گزارش فرارو؛ اگر دنبال قدرت بیشتر، ظاهر اسپرت و امکانات لوکس هستید و مصرف سوخت برایتان بیاهمیت است باید دیگنیتی پرستیژ را بخرید و اگر کاربردی بودن، مصرف و قیمت پایین در اولویت قرار دارد، چارهای جز انتخاب دیگنیتی پرایم وجود ندارد. دیگنیتی محصول دانگفنگ چین است و در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ و عرضه میشود. طراحی جذاب کوپه مانند یکی از دلایل محبوبیت این خودرو به حساب میآید. نسخه اولیه دیگنیتی با نام «پرایم» شناخته شد و سپس نسخه قدرتمندتر و با آپشنهای بیشتر به نام «پرستیژ» از راه رسید. با این حال فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ خیلی بیشتر از تفاوت 700-600 میلیونی موجود در فاکتور فروش است.
موتور و گیربکس؛ قلب تپنده دیگنیتی پرایم و پرستیژ چه تفاوتهایی دارد؟
تمایز بین این دو مدل، در بخش فنی و مکانیکی زیاد است. برای درک کامل فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ باید بدانیم دیگنیتی پرایم مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ شده که حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این ارقام عملکردی استاندارد برای نیازهای روزمره به حساب میآید.
گیربکس ماشین از نوع CVT انتخاب شده است که تعویض دندهها را به صورت پیوسته و بدون وقفه انجام میدهد. این مکانیزم برای بهینهسازی مصرف سوخت و نرمی در رانندگی طراحی شده اما در شتابگیری معمولا ناامیدکننده ظاهر میشود. با توجه به نسبت قدرت به وزن، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت دیگنیتی پرایم حدود 12 تا 13 ثانیه تخمین زده میشود. با این حال خیلیها این عملکرد را برای یک خودروی کراساوور شهری قابل قبول میدانند.
دیگنیتی پرستیژ از موتور 2.0 لیتری توربوشارژ بهره میبرد که قدرت آن به 228 اسب بخار و گشتاوردش به 355 نیوتنمتر میرسد. این افزایش توان به میزان 55 درصد نسبت به مدل پرایم، برتری محسوس پرستیژ در بخش عملکرد را نشان میدهد.
گیربکس از نوع 6 سرعته اتوماتیک (AT) انتخاب شده است. این نوع گیربکس با تعویض دنده سریع، حس اسپرتتری در رانندگی ایجاد میکند و از هماهنگی بهتری با موتور قدرتمند برخوردار است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت پرستیژ به لطف همین ویژگی در محدوده 8 تا 10.5 ثانیه قرار میگیرد.
نتیجه: از منظر عملکرد مکانیکی، دیگنیتی پرستیژ با قدرت و گشتاور بالاتر و گیربکس کارآمدتر، یک سیستم پیشرانه به مراتب برتر ارائه میدهد. مدل پرایم برای کاربرانی که به دنبال عملکرد حداکثری نیستند، کفایت میکند.
طراحی و امکانات؛ جزئیات ظاهری و امکانات رفاهی کدامیک برتر است؟
در بخش طراحی و امکانات، اگرچه هر دو مدل از یک پلتفرم و ساختار کلی بهره میبرند اما جزئیات تفاوتها را رقم میزند و کمک میکند فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ را بهتر متوجه شویم.
هر دو مدل کراساوور کوپه هستند اما دیگنیتی پرستیژ با رینگهای جدید و سیستم اگزوز واقعی، تلاش کرده ظاهری تهاجمیتر و اسپرتتر از خود به نمایش بگذارد. این تغییرات، ماهیتی زیباییشناسانه دارند. به این معنی که بحث سلیقه وسط میآید و ممکن است دیدگاه کاربران با هم فرق کند.
این خودرو را به دو سراگزوز واقعی در هر طرف مجهز کردهاند که برخلاف پرایم با صرفاً یک سراگزوز تزئینی، ظاهری زیبا و اسپرت رقم میزند. در بخش طراحی داخلی و امکانات، اشتراکات زیاد است. امکانات رفاهی اصلی مانند نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، سقف پانوراما و سیستم ورود بدون کلید در هر دو مدل وجود دارد.
سیستم انتقال قدرت، ویژگی انحصاری پرستیژ است و تمایزات را رقم میزند. در این خودرو، دسته دنده الکترونیکی یا «جویستیک» جایگزین دسته دنده مکانیکی در پرایم شده و کاری کرده تافضای کنسول میانی بهینهسازی شود و تجربهای مدرن را رقم بخورد.
پرستیژ علاوه بر گرمکن صندلیهای جلو، به سیستم سردکن نیز مجهز است که در شرایط آب و هوایی گرم امکانی کاملا کاربردی به نظر میرسد. همچنین با افزودن امکاناتی چون رادار نقطه کور (BSM) و کیسههای هوای پردهای، استاندارد ایمنی را ارتقا دهند. شارژر بیسیم تلفن همراه نیز یک آپشن رفاهی اضافی است که در پرایم وجود ندارد.
در پرستیژ، علاوه بر چهار کیسه هوای جلو، کیسههای هوای پردهای نیز وجود دارد که تعداد کیسههای هوا را به شش عدد میرساند و ایمنی سرنشینان عقب را به میزان چشمگیری افزایش میدهد. راننده همچنین به سیستمهای پیشرفته کمک راننده مانند رادار نقطه کور و سیستم هشدار خروج از خط دسترسی دارد.
نتیجه: دیگنیتی پرستیژ با ارائه امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، از جمله سیستمهای کمکراننده و کیسههای هوای بیشتر، یک گام از مدل پرایم جلوتر است. این امکانات به طور عینی، راحتی و امنیت را برای سرنشینان افزایش میدهند.
بالاخره دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؛ جمعبندی نهایی
فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ را باید بر اساس تحلیل هزینه-فایده انجام داد. مدل پرایم برای کاربرانی که به یک خودروی با طراحی جذاب، امکانات رفاهی مناسب و عملکرد فنی متوسط نیاز دارند و مصرف سوخت برایشان یک فاکتور مهم است، انتخاب معقولی است. عملکرد فنی آن برای رانندگی در محیطهای شهری و جادهای تقریبا کافی است.
مدل پرستیژ اما برای افرادی که اولویتشان قدرت موتور، شتاب بالا، سیستمهای ایمنی پیشرفته و امکانات رفاهی کامل است، گزینه برتر محسوب میشود. افزایش قیمت این مدل با افزایش محسوس در عملکرد، ایمنی و امکانات قابل توجیه است.
جدول مقایسه؛ تفاوت دیگنیتی پرستیژ و پرایم
ویژگیها |
دیگنیتی پرایم |
دیگنیتی پرستیژ |
موتور |
1.5 لیتری توربوشارژ |
2.0 لیتری توربوشارژ |
حداکثر قدرت |
147 اسب بخار |
228 اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
220 نیوتنمتر |
355 نیوتنمتر |
گیربکس |
CVT با شبیهساز 6 دنده |
6 سرعته اتوماتیک (AT) |
شتاب صفر تا 100 |
حدود 12 تا 13 ثانیه |
حدود 8 تا 10.5 ثانیه |
مصرف سوخت |
7.3 لیتر ترکیبی |
8.3 لیتر ترکیبی |
اندازه رینگ |
18 اینچ |
20 اینچ |
سیستم اگزوز |
اگزوز یک سر تزئینی |
اگزوز واقعی دو سر در هر طرف |
دسته دنده |
مکانیکی سنتی |
الکترونیکی (جویستیک) |
سردکن صندلی جلو |
ندارد |
دارد |
شارژر بیسیم |
ندارد |
دارد |
کیسه هوا |
4 عدد (جلو و جانبی) |
6 عدد (جلو، جانبی و پردهای) |
سیستم کمکی راننده |
کروز کنترل، سنسور پارک عقب و جلو، کنترل پایداری، سنسور کنترل در سربالایی و سراشیبی، دوربین 360 درجه |
+ رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک در عقب |