۷ شاهکار ادبی کوتاه که میتوانید در یک آخر هفته بخوانید

این هفت اثر ادبی کلاسیک کوتاه را میتوانید در یک آخر هفته بخوانید، از شاهکارهای ویکتوریایی گرفته تا داستانهای معاصر!
فرارو- اگر همیشه خواندن آثار کلاسیک را به دلیل طولانی بودن به تعویق انداختهاید، این فهرست هفت کتاب کوتاه اما ماندگار میتواند فرصتی باشد تا در یک یا دو روز آخر هفته، تجربهای ناب از ادبیات جهان را به دست آورید.
به گزارش فرارو به نقل از بیگ ثینک، ایتالو کالوینو، نویسنده و روزنامهنگار مشهور ایتالیایی، در جایی نوشته است: «کتابی کلاسیک است که هرگز تمام حرفهایش را به خواننده نگفته باشد.» با این حال، حتی او که در مقالهای مشهور ارزش و اهمیت این آثار را ستوده، اذعان میکند که خواندنشان کار آسانی نیست. دلایل این دشواری به اندازه خود آثار متنوع است، اما در نهایت به یک نکته ساده برمیگردد: ما به ندرت زمانی را به خود اختصاص میدهیم تا با این کتابها خلوت کنیم و با ریتم آنها پیش برویم.
به گفته کالوینو، این کار گویی با شتاب زندگی مدرن ما که تحمل زمانهای طولانی یا «فراغت انسانی» را ندارد، در تضاد است. کمبود این زمان و فضا باعث میشود بسیاری از افراد نهتنها کلاسیکها، بلکه حتی لذت مطالعه را به کلی کنار بگذارند. اگر تصمیم گرفتهاید دوباره به سراغ کلاسیکها بروید یا برای نخستین بار میخواهید پا در این مسیر بگذارید، یافتن زمان و مکان مناسب، نقطه کلیدی است. در این میان، انتخاب کتابی کوتاه میتواند این مسیر را کمتر هراسآور کند و حتی به ایجاد عادت مطالعه و انگیزه برای مواجهه با آثار طولانیتر کمک کند.
در ادامه، هفت اثر کلاسیک معرفی میشود که خواندن هر یک در یک یا دو روز آخر هفته ممکن است، اما تاثیر آنها بر ذهن شما میتواند بسیار ماندگار باشد.
ماجرای عجیب دکتر جکیل و آقای هاید اثر رابرت لوئیس استیونسون
در رمان کوتاه «ماجرای عجیب دکتر جکیل و آقای هاید» که نخستینبار در سال ۱۸۸۶ منتشر شد، استیونسون داستانی میآفریند که فراتر از یک روایت دو شخصیتی ساده است. این اثر که امروز به عنوان یکی از شاهکارهای دوره ویکتوریا شناخته میشود، در ابتدا به شکل یک داستان ارزانقیمت با بهای یک شیلینگ فروخته میشد. طرح داستان بیشتر شبیه یک معمای جنایی به نظر میرسد، اما امروز کمتر کسی میتواند آن را چنین بخواند؛ زیرا پایان آن به قدری مشهور است که حتی اگر کتاب را نخوانده باشید، مفهوم «شخصیت دوگانه جکیل و هاید» را شنیدهاید.
جالب آنکه داستان نه از نگاه جکیل و نه از نگاه هاید، بلکه از دید وکیل دوستداشتنی او، گابریل آترسون روایت میشود. وقتی شایعاتی درباره رفتار عجیب جکیل و ارتباطش با هاید مرموز منتشر میشود، آترسون نگران میشود که دوستش تحت فشار یا باجگیری قرار گرفته باشد. تلاش او برای نجات جکیل، به کشف حقیقت تلخ و سقوط تراژیک یک جنتلمن محترم ختم میشود. با حدود ۵۰ صفحه، خواندن این کتاب در یک شب امکانپذیر است.
مرگ ایوان ایلیچ اثر لئو تولستوی
تولستوی با رمانهای «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» شناخته میشود؛ آثاری بلند که نیاز به ماهها وقت دارند. اما رمان کوتاه «مرگ ایوان ایلیچ» که در ۱۸۸۶ نوشته شده، نمونهای فشرده اما عمیق از نبوغ تولستوی است. داستان، زندگی و مرگ یک قاضی به نام ایوان ایلیچ گولوین را روایت میکند؛ مردی که زندگیاش ساده، پیشپاافتاده و در عین حال هولناک توصیف شده است. پس از یک حادثه کوچک او دچار دردی جانکاه میشود که به بیماری لاعلاجی میانجامد.
این اثر بیش از آنکه درباره مرگ باشد، تأملی فلسفی بر معنای زندگی حقیقی است. تولستوی نشان میدهد که چگونه جاهطلبیهای اجتماعی و ظواهر زندگی، در مواجهه با مرگ بیمعنا میشوند و تنها مهربانی و ارتباط انسانی باقی میماند. برخلاف داستان «سرود کریسمس» دیکنز که قهرمان آن فرصت جبران پیدا میکند، آگاهی بسیار دیر به سراغ ایوان ایلیچ میآید.
مروارید اثر جان اشتاینبک
رمان کوتاه «مروارید» (۱۹۴۷) داستان کینو، غواص فقیری را روایت میکند که با همسر و پسر خردسالش در سواحل باخا زندگی میکند. گزیده شدن پسرش او را به جستوجوی پول برای درمان میکشاند و در این مسیر «مروارید جهان» را مییابد. این کشف امیدبخش به زودی به کابوسی بدل میشود و اشتاینبک با نثری موسیقایی، مفاهیمی چون حرص، تبعیض و فساد را به تصویر میکشد. «مروارید» میان موضوعات خانواده و موضوعات متضاد دیگر در نوسان است و در پایان، به اوج تراژیک خود میرسد. آثار کوتاه دیگری از اشتاینبک همچون «پونی سرخ»، «موشها و آدمها» و «خیابان کنسرو» نیز گزینههای خوبی برای آخر هفتهها هستند.
تسخیر خانه تپه اثر شرلی جکسون
این رمان اثر سال ۱۹۵۹ یکی از بهترین داستانهای خانه تسخیرشده در ادبیات است و نویسندگانی چون استیون کینگ و کارمن ماریا ماچادو آن را ستودهاند. ماجرای النور ونس، زن جوانی که دعوت میشود همراه گروهی به عمارت «هیل هاوس» برای تحقیق درباره پدیدههای ماورایی برود، روایتی پر از تعلیق و ابهام است. آیا آنچه میبینند ارواحاند، قدرتهای نهفته النور یا بازتاب روانی اعضای گروه هستند؟ جکسون با تصویرپردازی زنده و کاوش در مضامینی چون انزوا، آزادی و گسست روانی، رمانی خلق کرده که هم ترسناک و هم تفکر برانگیز است.
حافظه برای فراموشی اثر محمود درویش
محمود درویش، شاعر ملی فلسطین، در اثر منثور ۱۹۸۷ خود «حافظه برای فراموشی»، محاصره بیروت در ۱۹۸۲ را از منظر شخصی و تاریخی روایت میکند. این متن بلند سرشار از نمادپردازی است و رابطه میان مرگ، زندگی، حافظه، مکان و هویت را میکاود. حتی جرعهای قهوه صبحگاهی در روایت او به تأملی فلسفی بدل میشود. درویش گرچه چهرهای سیاسی بود، اما خود را تنها به این نقش محدود نمیدانست. این کتاب نیز، همچون هر اثر کلاسیک، هم تجربهای انسانی است و هم سندی تاریخی.
نهر زن فریادزن و داستانهای دیگر اثر ساندرا سیسنروس
مجموعه داستان ۱۹۹۱ سیسنروس، شامل داستان معروف «یازده»، تجربه یک دختر در روز تولدش را با زبانی صمیمی و لحن کودکانه روایت میکند. این صداقت و سادگی، حتی خواننده بزرگسال را به یاد سالهای مدرسه و حس بیعدالتی آن روزها میاندازد. دیگر داستانهای این مجموعه، مفاهیمی چون طبقه اجتماعی، هویت فرهنگی و زنانگی در جوامع مردسالار را با مهارتی کمنظیر در هم میآمیزند.
کیهانطنزها اثر ایتالو کالوینو
مجموعه داستان «کیهانطنزها» (۱۹۶۵) از کالوینو، ترکیبی از علم و خیال است. هر داستان بر پایه پدیدهای علمی بنا شده و با عناصر فانتزی و روایی آمیخته است. در داستان نخست، «فاصله ماه»، فرض نزدیکی ماه به زمین بهانهای برای خلق یک داستان عاشقانه میان دو کره آسمانی میشود. کالوینو در پس این صحنههای کهکشانی، به مفاهیمی نزدیکتر به انسان همچون حافظه، زبان و روایت میپردازد.
کالوینو یادآور میشود که هیچکس موظف نیست به دلیل احساس وظیفه یا تکمیل فهرستهای «باید خواند» به سراغ کلاسیکها برود. کتابهای کلاسیک زمانی ارزشمند میشوند که با میل و اشتیاق خوانده شوند و تجربهای لذتبخش و غنی بیافرینند. این هفت اثر هر کدام دروازهای به دنیایی تازهاند. شاید همین آخر هفته وقت آن باشد که یکی را آغاز کنید.