در این نشست، موانع اجرایی پروژه از جمله مشکلات تملک زمینهای مسیر و تأمین زیرساختهای آب، برق و گاز، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ذاکری در این نشست اعلام کرد که انتظار میرود طرف آذربایجانی عملیات احداث این پایانه را تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی به اتمام برساند.
تبلیغات
تبلیغات
با سفر هیئتی بلندپایه از راهآهن ایران به آستارا و برگزاری نشستی با مسئولان آذربایجانی، نخستین گره کور کریدور بینالمللی شمال-جنوب در حال باز شدن است. تکمیل پایانه ریلی آستارا بهعنوان نقطه عطفی در توسعه حملونقل ترانزیتی ایران و افزایش همکاریهای اقتصادی با باکو به شمار میرود.
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن ایران، به همراه هیئتی از وزارت راه و شهرسازی، در تاریخ ۱ مرداد به شهرستان مرزی آستارا سفر کرد. این سفر با هدف بررسی وضعیت پایانه ریلی آستارا و تسریع در روند تکمیل آن انجام شد.
در این بازدید، هیئت ایرانی از بخشهای مختلف پایانه که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، بازدید کردند و بر اهمیت آن در تسهیل دسترسی و بهبود زیرساختهای حمل و نقل تأکید کردند.پایانه ریلی آستارا، به عنوان یکی از حلقههای کلیدی در کریدور شمال-جنوب، نقش مهمی در ارتباطات ترانزیتی ایران و جمهوری آذربایجان ایفا خواهد کرد.
در این نشست، موانع اجرایی پروژه از جمله مشکلات تملک زمینهای مسیر و تأمین زیرساختهای آب، برق و گاز، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ذاکری در این نشست اعلام کرد که انتظار میرود طرف آذربایجانی عملیات احداث این پایانه را تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی به اتمام برساند.
مدیرعامل راهآهن ایران همچنین به پروژه خط ریلی رشت-آستارا اشاره کرد و گفت: «این خط به عنوان بخش مهمی از کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC)، نه تنها ارتباط ایران را با کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای میانه تقویت میکند، بلکه ظرفیت ترانزیتی کشور را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.»این کریدور بینالمللی که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی راهاندازی شد، هدفش ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد برای حمل کالاها از هند به اروپا از طریق ایران بود.
کریدور بینالمللی شمال-جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریایخزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است. در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ریلی رشت-آستارا وجود دارد که اتصال مستقیم میان دریای خزر، دریای خلیج فارس و کشورهای قفقاز را فراهم میکند.کریم نائینی، کارشناس حملونقل، عنوان کرد که با احداث این خط ریلی، ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.
این ظرفیت میتواند به توسعه بیشتر روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه کمک کند و آستارا را به یک مرکز تجاری کلیدی در منطقه تبدیل کند.علاوه بر این، تأمین مالی پروژه خط ریلی رشت-آستارا از طریق وام ارزی روسیه به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو در حال رایزنی است. این سرمایهگذاری میتواند تحولی بزرگ در زیرساختهای حمل و نقل ایران ایجاد کند و به تحقق اهداف ترانزیتی کشور کمک نماید.
در نهایت، با توجه به اراده جدی تهران و باکو برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل، به نظر میرسد که با تکمیل پایانه ریلی آستارا و خط رشت-آستارا، منطقه شمال کشور به یک شاهراه تجاری جدید تبدیل خواهد شد و ایران را به یک بازیگر کلیدی در کریدورهای بینالمللی حمل و نقل تبدیل خواهد کرد.