۶ دانشآموز، ۶ مدال؛ صعود تیم ریاضی در المپیاد جهانی ۲۰۲۵

نوجوانان کشورمان در شصت و ششمین المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۵ که به میزبانی استرالیا برگزار شد، دو مدال طلا، سه نقره و یک برنز کسب کردند. هر ۶ دانشآموزی که در المپیاد مدال گرفتند، از پایه دوازدهم هستند.
در المپیاد ریاضی سال ۲۰۲۵، مهدی آقاجانلو و بردیا خوشاقبال مدال طلا، محمدسجاد معماری آبکوه، محمدرضا عطارانزاده، میرحسین زارعی مدال نقره و پارسیا تجلایی مدال برنز به دست آوردند. نکته مهم این است که تمام این دانشآموزان در دوران جنگ 12 روزه برای شرکت در این المپیاد آماده میشدند.
به گزارش ایران، موضوعی که معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان نیز به آن اشاره میکند. سیدرضا حسینی میگوید: « تیم ما در شرایطی بسیار سخت و پرتنش عازم مسابقات شد. این دانشآموزان در روزهای اضطرابآور ناشی از تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی، با حفظ روحیهای قوی، از مشهد مقدس راهی چین شدند تا در کمپ آموزشی شرکت کرده و سپس به استرالیا اعزام شوند. این ایستادگی، نشاندهنده عزم علمی جوانان ما در هر شرایطی است. در المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۵، ایران با ۷ پله صعود نسبت به سال گذشته در بین ۱۱۲ کشور در مقام دوازدهم ایستاد.»
حسینی در توضیح اینکه حضور دانشآموزان در المپیادها فقط معطوف به یک نقطه از کشور نیست، میگوید: « خوشبختانه تیم ملی المپیاد ریاضی ایران امسال از تنوع جغرافیایی مناسبی برخوردار بود. از میان 6 عضو این تیم، دو نفر از استان خراسان رضوی، یک نفر از استان زنجان و سه نفر از تهران بودند. این موضوع نشان میدهد که شناسایی و پرورش استعدادهای برتر علمی در کشور، به خوبی در سطح استانها در حال انجام است و ظرفیتهای نخبگانی فراتر از کلانشهرها نیز در حال بروز و ظهور هستند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که این دانشآموزان اغلب از مدارس عادی هستند یا سمپاد؟ میگوید: « بیشتر اعضای تیمهای ملی از مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) هستند، گرچه امکان حضور برای همه دانشآموزان از مدارس مختلف کشور در مسیر المپیاد فراهم است.»
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان درباره سهمیه و امتیازی که برای دانشآموزان المپیادی در نظر گرفته شده است، میگوید: « براساس مصوبات شورای عالی، دانشآموزانی که در المپیادهای علمی موفق به کسب مدال طلا میشوند، در رشتههای مصوب، از معافیت کامل از آزمونهای ورودی به دانشگاهها برخوردارند. همچنین، دارندگان مدالهای نقره و برنز میتوانند از ۲۰ درصد امتیاز آزمونهای ورودی به دانشگاهها بهرهمند شوند. علاوه بر این، همه دانشپژوهان دارای مدال المپیاد، چه طلا، نقره یا برنز، امکان استفاده از سهمیه نخبگان بنیاد ملی نخبگان را دارند که حمایتهای متعددی از جمله فرصتهای تحصیلی، پژوهشی و بورسیهها را فراهم میکند.»
حسینی در پاسخ به این سؤال که بیشتر متقاضیان شرکت در المپیادها دانشآموزان دختر هستند یا پسر؟ میگوید:«در سالهای اخیر، میزان مشارکت دانشآموزان دختر در آزمونهای المپیاد رشد چشمگیری داشته است. در برخی رشتهها مانند علوم زمین، زبانشناسی و جغرافیا حتی شاهد برتری کمی دختران هستیم. البته در برخی رشتههای خاص مانند ریاضی یا فیزیک، هنوز تعداد شرکتکنندگان پسر بیشتر است، اما ما تلاش میکنیم با ارتقای فرهنگ علمی و شناسایی استعدادها، شرایط عادلانه را برای حضور دختران و پسران فراهم کنیم. باشگاه سیاست عدالت جنسیتی را دنبال میکند و مسیر برای درخشش همه دانشآموزان، فارغ از جنسیت، فراهم است.»
او همچنین در جواب این سؤال که در المپیاد ریاضی امسال، برندهای از میان دختران نداشتیم، دلیل آن چیست؟ توضیح میدهد: «در المپیاد ریاضی جهانی ۲۰۲۵ تیم اعزامی ایران همگی از دانشآموزان پسر بودند. البته این به معنای نبود استعداد در میان دختران نیست، بلکه نشاندهنده رقابت بسیار فشرده در این رشته است. ما در دوره تابستانه، دختران بسیار مستعدی داشتیم که تا آستانه ورود به «دوره طلا» پیش رفتند. امیدواریم با حمایتهای بیشتر، در دورههای آتی، شاهد حضور دختران نیز در تیم نهایی باشیم.
نکتهای که باید به آن توجه شود این است که شرکت در مرحله اول المپیادهای علمی هیچ محدودیتی ندارد و برای همه دانشآموزان کشور آزاد است. هیچ محدودیتی هم از نظر مدرسه، شهر یا منطقه وجود ندارد. دانشآموزان با علاقهمندی و تلاش میتوانند از این مسیر وارد رقابت علمی شوند. پس از مرحله اول، شرط پذیرفته شدن در مرحله بعدی، قبولی در مرحله قبلی آزمونهای باشگاه است و به تدریج به این صورت تیمهای ملی از بین آنها انتخاب میشوند.»
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان درباره ارزیابی وضعیت امسال دانشآموزان کشورمان در المپیادهای جهانی میگوید: «ما در شرایطی ویژه و دشوار بهسر میبریم؛ از یکطرف محدودیت سفارتخانهها، تحریمها و مشکلات صدور ویزا و از سوی دیگر تنشهای بازمانده از جنگ تحمیلی. با این حال، دانشآموزان ما با روحیهای مثالزدنی عملکردی افتخارآفرین داشتهاند. کسب مدالهای رنگارنگ در المپیاد جهانی ریاضی و عملکرد موفق تیمهای دیگر، بیانگر این واقعیت است که ایران در میدان علم، عقبنشینی ندارد.»