ترنج موبایل
کد خبر: ۸۸۴۷۲۹

چک‌های خودروسازان پاس نمی‌شود

چک‌های خودروسازان پاس نمی‌شود

قطعه‌سازان در نشستی با رسانه‌ها نسبت به تعدیل ۸۰ درصدی نیروی کار واحدهای قطعه‌سازی هشدار دادند.

تبلیغات
تبلیغات

آرش محبی‌‌‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌‌‌سازی کشوردر این نشست با تاکید بر اینکه حداقل باید ۲۰ همت از کل ۵۵ همت مطالبه قطعه‌سازان و زنجیره تامین پرداخت شود وگرنه با کاهش تولید و تعدیل نیروی کار روبه‌رو خواهیم شد گفت: پاشنه آشیل این صنعت، کمبود نقدینگی است . وی ادامه داد: امسال ۲۸۰ همت زیان انباشته خودروسازان و ۶۰۰ همت بدهی جاری آنان است ضمن اینکه شکاف بازار آزاد و کارخانه ای خودرو نیز به ۶۰۰ همت رسیده است.

دنیای اقتصاد نوشت: محبی‌‌‌نژاد با اشاره به بدهی دو خودروساز بزرگ کشور عنوان کرد که جمع بدهی جاری ۲ خودروساز بزرگ ۵۷۵ همت و جمع کل بدهی‌ها ۶۲۳ همت است.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه از زمستان سال ۱۳۹۸ تا امسال شاهد روند افزایشی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان هستیم، گفت: چک‌‌‌های خودروسازان پاس نمی‌شود و این امر مشکلاتی را برای قطعه‌سازان به وجود آورده است. 

محبی‌نژاد در مورد بسته حمایتی دولت نیز گفت: بندهای مالی بسته حمایتی که توسط وزارت صمت تهیه شده بود، توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حذف شد.

وی ضمن تاکید بر نیاز فوری به پول نقد واقعی و بدون واسطه، گفت: در بسیاری از موارد، مشخص نیست از اعتبارات تخصیص‌‌‌یافته به خودروساز، چه مقدار به قطعه‌‌‌ساز می‌‌‌رسد. ما به‌‌‌طور مشخص ۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقد درزنجیره تامین نیاز داریم، نه از طریق واسطه‌ای مانند LC و غیره.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‌‌سازان از تعدیل گسترده نیرو در واحدهای قطعه‌‌‌سازی خبر داد و گفت: ۸۰ درصد واحدها یا تعدیل کرده‌‌‌اند یا در آستانه آن هستند. به گفته او، صنعت قطعه‌‌‌ امروز در شرایط اضطراری قرار دارد. محمدرضا نجفی‌‌‌منش رئیس انجمن نیز با تایید تعدیل نیرو در واحدهای قطعه‌سازی عنوان کرد که براساس یک نظرسنجی که در ۶۰ استان انجام دادیم؛ ۸۰ درصد پاسخ‌‌‌دهندگان در آن اعلام کردند یا اقدام به تعدیل نیرو کرده‌‌‌اند یا در آستانه انجام آن هستند. به گفته وی، واحدی که سال‌‌‌ها برای تربیت نیروهای متخصص خود هزینه کرده و روی آنها سرمایه‌‌‌گذاری کرده، طبیعتا تمایلی به از دست دادن نیروی انسانی‌‌‌اش ندارد، اما شرایط به‌‌‌گونه‌‌‌ای شده که به ناچار دست به تعدیل می‌‌‌زنند. 

نجفی‌‌‌منش ضمن انتقاد از کندی روند حمایت‌‌‌ها از قطعه‌‌‌سازان، خواستار اجرایی‌‌‌شدن فوری بسته حمایتی دولت و شمول کامل صنعت قطعه‌‌‌ در طرح‌های جبران خسارت ناشی از جنگ اخیر شد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌‌‌سازان همچنین به وضعیت نامطلوب مالی برخی خودروسازان اشاره و تصریح کرد: یکی از شرکت‌ها که سابقاً ورودی منابع مالی‌‌‌اش هزار میلیارد تومان بود، حالا به  ۱۴۸میلیارد تومان رسیده است. یعنی در روز تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان چک صادر می‌‌‌کنند، در حالی که توان پرداخت نیست. در ادامه این نشست، مهدی مطلب‌‌‌زاده رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌‌‌سازی کشور، ضمن اشاره به اینکه اولویت امروز صنعت، نه توسعه ساخت داخل بلکه بقا در مسیر تولید  است، اظهار کرد:اگر سیاست‌های دستوری غلط اقتصادی اعمال نمی‌شد و خودروسازان اجازه داشتند محصولات خود را با قیمت واقعی عرضه کنند، امروز شاهد این حجم از زیان در صنعت خودرو و قطعه‌‌‌سازی نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه ساختار قیمت‌‌‌گذاری کنونی بیشتر به نفع واسطه‌‌‌ها تمام شده، خاطرنشان کرد:  نتیجه این شرایط، افزایش بدهی خودروسازان، کاهش تولید و در نهایت ریزش نیروی انسانی در قطعه‌‌‌سازی بوده است.

 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات