ترنج موبایل
کد خبر: ۸۸۲۵۴۵

از عجایب نمایش خانگی؛ »کارناوال« پخش نشده مورد تمجید قرار گرفت!

از عجایب نمایش خانگی؛ »کارناوال« پخش نشده مورد تمجید قرار گرفت!

در جهان سینما بسیار باب است که یک منتقد فیلمی را در جشنواره یا یک نمایش خصوصی دیده باشد و درباره آن به اختصار چیزی بنویسد ولی واقعا برای یک برنامه رئالیتی‌شو و یا حتی سریال‌های پلتفرم‌هایی چون نتفلیکس و آمازون و… هم چنین رویکردی وجود ندارد و اصلا بسیار تعجب برانگیز است که هنوز برنامه‌ای که پخش نشده آنرا با چنین الفاظ و القابی خطاب کرد!

تبلیغات
تبلیغات

عصرایران در یادداشتی نوشت: بعضی اتفاقات این روزها در حوزه نمایش خانگی حیرت‌آور است، برای مثال هنوز قسمت اول برنامه‌ای پخش نشده است مورد تعریف و تمجید عجیب و غریب قرار می‌گیرد و یا یک سریال قسمت اول آن پخش شده و به عنوان یک شروع کوبنده از آن یاد می‌شود. 

این نوشته برای کارناوال برنامه رامبد جوان  در تاریخ ۱۶ تیر ماه منتشر شده است که هنوز یک قسمت از این برنامه به عنوان پیش نمایش از پلتفرم پخش شده و خود پلتفرم فیلم نت گفته است که قسمت اول آن این آخر هفته - چهارشنبه هجدهم تیرماه - منتشر می‌شود. 

در واقع قسمتی که در تاریخ ۲۱ خرداد و قبل از جنگ ۱۲ روزه پخش شد عنوانش افتتاحیه یا پیش نمایش بود! و برای مخاطب اصلا روشن نشد که شکل برنامه مسابقه محور چگونه است فقط معرفی شرکت کنندگان بود و احرای چند فطعه موسیقی. 

رسانه ای به بهانه در پیش بودن قسمت اول رئالیتی شو جدید رامبد جوان نوشته‌ای از علی فرهمند منتقد و مدرس قلسفه سینما را با عنوان «کارناوال» یک دستاورد فرهنگی منتشر کرده که در آن آمده است: 

«کارناوال» ساخته‌ی رامبد جوان و به تهیه‌کنندگی محمد شریفی، یک دستاورد فرهنگی است؛ کاری که حاکمیت فرهنگی در طول چهار دهه نتوانست یا نخواست انجام دهد، کارناوال محقق کرده: فرهنگ نقد و ترویج گفت‌وگوی مستقیم میان مردم و هنرمند. 

در ادامه این متن آمده است: «اما کارناوال چیست؟ «میخائیل باختین» (فیلسوف روس) کارناوال را لحظه‌ای از درهم‌ریزی نظم مستقر، تعلیق طبقات، و امکانی برای انتقاد به ساختار قدرت می‌داند. این رویداد، جهانی گروتسک خلق می‌کند؛ آکنده از خنده، اما ریشه‌دار در اعتراض و امکان‌ساز برای دگرگونی. 

کارناوال -اگر سانسور نشود و به‌طور کامل روی آنتن برود- دقیقاً منطبق با این تعریف است: جهانی پرهیاهو، گزنده، و درعین‌حال بازسازنده. بی‌تردید، این بهترین و جسورانه‌ترین اثر رامبد جوان تا امروز است. 

در جهان سینما بسیار باب است که یک منتقد فیلمی را در جشنواره یا یک نمایش خصوصی دیده باشد و درباره آن به اختصار چیزی بنویسد ولی واقعا برای یک برنامه رئالیتی‌شو و یا حتی سریال‌های پلتفرم‌هایی چون نتفلیکس و آمازون و… هم چنین رویکردی وجود ندارد و اصلا بسیار تعجب برانگیز است که هنوز برنامه‌ای که پخش نشده آنرا با چنین الفاظ و القابی خطاب کرد! 

این نوشته کوتاه که نه می‌توان آنرا نقد نامید و نه حتی ریویو، چون هیچ کدام از ویژگی‌هایی آن‌ها را ندارد بیشتر در حد یک کامنت یا یک کپشن اینستاگرامی است البته برای برنامه‌ای که مدتی از پخش آن گذشته باشد و شکل برنامه و رویکرد ان کاملا مشخص باشد، شاید حتی بعد از ۲ یا ۳ قسمت اول هم برای صدور چنین حکمی زود باشد. 

حال درست است که تیم برنامه ساز یا گروه تبلیغات آن به اشکال مختلفی بخواهند نگاه‌ها را متوجه برنامه‌شان کنند اما دیگر باید یک منطقی هم داشته باشد، الان هنوز که قسمت اول این برنامه پخش نشده است این نوشته سراسر مدح و ثنا را مخاطب با چه معیاری مورد سنجش قرار دهد؟ نویسنده این متن خود چند قسمت از برنامه کارناوال را دیده است که به این نتیجه رسیده است که کارناوال فرهنگ نقد و ترویج گفت‌وگوی مستقیم میان مردم و هنرمند را محقق کرده است؟ 

بهرحال انگار این روزها تعریف و تمجیدهای مبالغه‌آمیز از سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی یا حتی تلویزیونی به یک رویه تبدیل شده است که پیشتر بعد از پخش قسمت اول این قضیه شروع می‌شد ولی در مورد اخیر حتی قبل از شروع برنامه هم شاهد آن هستیم. 

کار از نازنین گذشته دیگر باید نوشت: روزگار غریبی است به همت نازنیان!

نویسنده:نهال موسوی

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات