ترنج موبایل
کد خبر: ۸۶۹۳۹۶

آخرین وضعیت اعتراض کامیونداران

آخرین وضعیت اعتراض کامیونداران

تحرکاتی برای امنیتی‌سازی این موضوع صنفی انجام می‌شود که رد آن‌ها را می‌توان در فضای مجازی دید. از انتشار اخبار مختلف تا تصاویری از تهدید رانندگانی که در جاده هستند. با توجه به این که حمل و نقل حکم شریان اصلی خدمات رسانی در سطح کشور را دارد،‌ حساسیت زیادی روی این موضوع وجود دارد.

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- بر اساس اعلام رئیس هیئت مدیره کانون رانندگان کشور، کامیونداران و دولت به توافق رسیدند. با توجه به ویدیویی که منتشر شده و روئسای اصناف حوزه حمل و نقل و رئیس سازمان راهداری در آن صحبت می‌کنند، توافقاتی بین دو طرف در حوزه قیمت سوخت و حق بیمه رانندگان حاصل شده است.

به گزارش فرارو، از صحبت‌های رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توان متوجه شد که چند دستگاه به این موضوع ورود کردند تا توافقی میان رانندگان و دولت به وجود بیاید. بر اساس گفته‌های این مدیر دولتی، جلسات جداگانه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مسئولان سازمان بیمه تامین اجتماعی، وزارت نفت، دستگاه‌های انتظامی، وزارت کشور و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مطالبات رانندگان برگزار شده است. این مدیر دولتی همچنین در بخش نیمروزی خبر امروز از پیگیری موضوع بیمه رانندگان خبر داد.

خواسته‌های رانندگان

در چند روز گذشته اخباری از اعتصاب کامیونداران در شهرهای مختلف به گوش می‌رسید. تصاویری با این موضوع و محتوا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد بعضی مناطق جاده‌ها خالی از کامیون است یا این که بار به گاراژها وارد یا خارج نمی‌شود. در این روزها رسانه‌های داخلی خیلی نتوانستند به این موضوع بپردازند اما در نهایت ماجرا در صحن علنی مجلس مطرح شد. 

دلایل مختلفی برای اعتصاب چند روزه کامیونداران مطرح شده است؛ از جمله موضوع سوخت، حق بیمه تامین اجتماعی و گرانی لاستیک، قطعات و غیره. اخبار غیررسمی حاکی از آن است که جرقه این اعتراض را موضوع سه نرخی شدن گازوئیل زده است. طبق مصوبه هیئت وزیران از تیرماه ۱۴۰۴، گازوئیل با سه نرخ عرضه می‌شود. اولین نرخ، سهمیه‌ای ۳۰۰ تومانی برای ناوگان فعال با بارنامه برخط است. نرخ دوم نیمه‌یارانه‌ای است با قیمت نصف نسبت به خرید از پالایشگاه‌ها یعنی حدود 28هزار و 500 تومان که برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه در نظر گرفته می‌شود و نرخ سوم که برای مصرف بالاتر، آزاد است و براساس قیمت فوب خلیج فارس یعنی حدود 42هزار تومان تعیین شده است.

جستجو در میان اخبار نشان می‌دهد که کامیونداران در شهرهای مختلف، گرانی سوخت، افزایش هزینه‌ها، پایین بودن کرایه، گرانی حق بیمه، مشکلات مربوط به تامین لاستیک، روغن موتور و قطعات یدکی را علت اعتراض خود اعلام کرده بودند.

تلاش برای انحراف

فیروز خدایی رییس هیات مدیره کانون رانندگان کشور ضمن اعلام توافق بین اصناف حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با سازمان راهداری گفت: «مقرر شده است به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درخواستی برای اصلاح سوخت پایه رانندگان ارائه شود. همچنین مقرر شد اصلاحیه‌ای برای بیمه تامین اجتماعی رانندگان در دستور کار قرار گیرد و مکاتباتی برای بازگرداندن به نرخ قبلی ظرف یک ماه انجام شود.»

از سوی دیگر، تحرکاتی برای امنیتی‌سازی این موضوع صنفی انجام می‌شود که رد آن‌ها را می‌توان در فضای مجازی دید. از انتشار اخبار مختلف تا تصاویری از تهدید رانندگانی که در جاده هستند. با توجه به این که حمل و نقل حکم شریان اصلی خدمات رسانی در سطح کشور را دارد،‌ حساسیت زیادی روی این موضوع وجود دارد. به رغم این که تشکیلات رسمی رانندگان از حل و فصل موضوع با مقامات دولتی صحبت می‌کند، اما در فضای غیررسمی تلاش‌های دیگری در جریان است که فضا را به سمتی دیگر ببرد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات