(تصاویر) «بازارهای مرطوب» چین آنگونه نیست که تصور میکنیم!

برای تعداد زیادی از مردم چین و البته در سراسر آسیا، بازارهای مرطوب یا به عبارت دیگر بازارهای تره بار فقط مکانهایی برای خرید مواد غذایی تازه مانند مرغ، گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات با قیمتهای مناسب هستند.
اگر تاکنون به یک مرکز خرید رفته اید که قصابیها و بقالها محصولات تازه را مستقیماً از مزرعه به شما عرضه میکنند، پس به جایی رفته اید که در بعضی نقاط جهان، آن را «بازار مرطوب» (یا تره بار) مینامند. اما این تعجب آور است که اخیراً در بسیاری از کشورهای جهان، اصطلاح «بازار مرطوب» تقریباً مترادف با COVID-۱۹ شده است.

اما بازارهای مرطوب، برخلاف «بازارهای خشک»، که کالاهای غیر قابل فساد مانند غلات و یا کالاهای خانگی را عرضه میکنند، فقط مکانهایی هستند که طیف گستردهای از محصولات تازه را ارائه میدهند. برخی، اما نه همه، حیوانات زنده را نیز میفروشند. در واقع دلیل اصلی این نامگذاری این واقعیت است که فروشندگان این بازارها به علت شستن مکرر سبزیجات و یا انواع مختلف گوشت، اغلب باعث خیس شدن کف این بازارها میشوند و همین خیس بودن دائمی کف این بازارهاست که به عنوان «مرطوب» یاد میشود.
کارشناسان میگویند در بازارهای مرطوبی که حیوانات زنده در آنها به فروش میرسد، به ویژه آنهایی که حیوانات نادر و وحشی را در خود نگه میدارند، نزدیکی این حیوانات به یکدیگر و شرایط بالقوه غیر بهداشتی محیط، میتواند زمینه را برای انتقال ویروسهای موجود در بدن این حیوانات به انسان را فراهم کند. به عنوان مثال، همه گیری SARS در سال ۲۰۰۳، با خرید و فروش گربه زبادها (گونهای پستاندار کوچک) در بازارهای مرطوب استان گوانگدونگ چین مرتبط بود.

تجارت میلیاردی
بازارهای مرطوب یک کارکرد مشترک نه تنها در سرزمین اصلی چین بلکه در سراسر آسیا دارند. به عنوان مثال در هنگ کنگ شبکه گستردهای از بازارهای مرطوب وجود دارد که هزاران نفر از مردم محلی هر روز برای خرید گوشت و سبزیجات خود به آنها مراجعه میکنند. تقریباً در هر منطقه از هنگ کنگ، یکی از این بازارها وجود دارد و هیچکدام با حیوانات عجیب و غریب و وحشی تجارت نمیکنند. بازارهای مشابهی را میتوان در اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایوان، تایلند و ویتنام نیز یافت.
با این حال، برخی از بازارهای مرطوب میتوانند دریچهای برای تجارت حیوانات وحشی عجیب و غریب فراهم کنند که براساس گزارش دولت چین در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۳ میلیارد دلار ارزش داشته است. اما این نوع تجارت، اگرچه سودآور است، اما به هیچ وجه جریان اصلی این بازارها نیست. مصرف گوشت حیوانات وحشی بخصوص در شهرهای بزرگ مرسوم نیست و مصرف کنندگان اغلب برای خرید حیوانات نادر یا عجیب و غریب باید به سایتهای خاص مراجعه کنند. پس از شیوع سارس، مقامات رسمی چندین استان چین برای مقابله با شیوع مجدد بیماری، تجارت حیوانات وحشی همچون زبادها و مارها را ممنوع اعلام کردند. با این حال باید خاطرنشان کرد که بسیاری از این ممنوعیتها یا عملی نشد ویا بی سر و صدا حذف شدند.
«دوان بیگز»، کارشناس ارشد پژوهشگاه آینده پژوهی محیط زیست در دانشگاه گریفیت استرالیا گفت: «در مواجهه با Covid-۱۹، قابل درک است که سراسر جهان خواستار تعطیل کردن همه بازارهای مرطوب باشد». وی افزود: «با این وجود، ممنوعیت کامل راه حل پایدار برای دفع این خطر نیست، همانطور که در گذشته تلاشهای ناکام در تحریم و تعطیلی این بازارها به نشان میدهد. در عوض، سیاستها و مقررات جدید باید شواهد علمی را با در نظر گرفتن ادراکات فرهنگی و ارزشهای مختلف نسبت به حیات وحش، در نظر بگیرند».
به طور سنتی، مصرف کنندگان در چین مدت طولانی است که عادت به استفاده از محصولات تازه دارند و ترجیح میدهند هر هفته برای خرید گوشت، ماهی و سبزیجات، به جای یک سوپر مارکت، به بازارهای مرطوب مراجعه کنند. اما در سالهای اخیر، مانند سایر نقاط جهان، بازارهای مرطوب جای خود را به سوپر مارکت ها، به ویژه در میان مصرف کنندگان جوانتر داده است. فروشگاههای مواد غذایی آنلاین با حمایت غولهای اینترنتی که پول کافی برای سرمایه گذاری در سیستمهای لجستیکی پیشرفته دارند، نیز در حال همه گیر شدن هستند. حتی نسلهای قدیمی نیز که عادت به خرید از بازارهای مرطوب دارند، نسبت به خدمات جدیدی مانند Hema (Freshhippo) Alibaba's با تخفیفهای متعدد، شرایط بهداشتی خوب و امکان ردیابی خریدها، ترغیب شده اند. هما به تنهایی توانست تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۱۹۷ فروشگاه را در سراسر چین دایر کند.

اما در حال حاضر، دلسرد کردن مردم در استفاده کلی از بازارهای مرطوب، راه حلی مناسب نیست. «پتر ماتوس»، مهندس محیط زیست دانشگاه سیدنی، در این خصوص میگوید: بازارهای مرطوب برای بسیاری از جوامع کم درآمد، چه در چین و چه در دیگر نقاط جهان که به فروشگاههای آنلاین دسترسی ندارند، نقش مهمی در امنیت غذایی دارند. وی افزود: «از بین بردن بازارهای مرطوب ممکن است این توهم را ایجاد کند که علت اصلی بحران فعلی رفع شده است، اما در واقع مشکلات واقعی بسیار عمیقتر از این است».
