از "لیلی با من است" و "مارمولک" تا "مطرب"
بازگشت پرستویی کمدین

پرویز پرستویی که پس از ده سال با فیلم "لس آنجلس- تهران" به نقش کمدی بازگشته بود، نتوانست مخاطبان را راضی کند و تجربه موفقی در کارنامه پرویز پرستویی ثبت نشد. اما حالا پس از دو سال او با نقش ابراهیم خوش لحن در فیلم "مطرب" به کارگردانی مصطفی کیایی بازگشته است. فیلمی که با بازی پرویز پرستویی، توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
به گزارش فرارو، پرویز پرستوییِ ۶۳ ساله، تجارب موفقی در نقشهای کمدی داشته است. رضا مثقالی در فیلم مارمولک، صادق مشکینی در فیلم لیلی با من است، سروان قربانی در فیلم مومیایی ۳ از جمله بازیهایی ست که او را در نقشهای کمدی ماندگار کرده است. گرچه پرستویی از سال ۸۶ تا ۹۶ در فیلمهای کمدی حضور نیافت و پس از ده سال با فیلم "لس آنجلس- تهران" بازگشت دلچسبی نداشت. اما به نظر میرسد بازی متفاوت او در فیلم مطرب که در حال اکران است، توانسته کم و کاستی لس آنجلس- تهران را جبران کند.
پرویز پرستویی کار بازیگری را با پیوستن به گروه تئاتر بهرام بیضائی و بازی در نمایش ماجرای یک محل در سال ۱۳۴۸ آغاز کرد. اما نام او به عنوان یک بازیگر حرفهای تئاتر با بازی در نقش دلال زمین در نمایش میلاد بر سر زبانها افتاد. او سپس به سینما رفت و اولین تجربه سینمایی خود را با فیلم دیار "عاشقان" ثبت کرد و در همان فیلم اول موفق به دریافت جایزه سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر را دریافت شد.
اما چیزی نگذشت که بازیهای متفاوت او در فیلمهای "آدم برفی" و "لیلی با من است" در اوایل دهه هفتاد، جای پای پرویز پرستویی را در سینما محکم کرد. او با ایفای نقش جواد کولی در فیلم آدم برفی به کارگردانی داود میرباقری از پس نقش مکملی اکبر عبدی برآمد. اما در فیلم "لیلی با من است" به کارگردانی کمال تبریزی که نخستین تجربه کمدی پرویز پرستویی بود. او توانست در نقش صادق مشکینی منتقدان و مخاطبان را در یک نقش کمدی و متفاوت قانع کند.
از آژانس شیشهای تا مارمولک
در حالی که همه انتظار داشتند، پرستویی پس از نقش حاج کاظم آژانس شیشهای دور بازی کمدی را خط بکشد، اما او برخلاف نگاهها با بازی در دو فیلم "مرد عوضی" و "مومیایی ۳" نشان داد که نمیخواهد خط و مرزی برای خودش بگذارد.
او پس از این کمدیها چند فیلم جدی و غیر کمدی بازی کرد که بخشی از آنها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و برخی هم نه!
اما پرستویی دوباره با ایفای نقش جنجالی و پر سر و صدای رضا مثقالی در فیلم "مارمولک" به کارگردانی کمال تبریزی جلوه دیگری از بازی کمدی خود را نشان داد و با استقبال مخاطبان روبرو شد.
کمرنگ شدن در کمدی
پرستویی پس از چند سال دوری از کمدی در سال ۱۳۸۷ پیشنهاد بازی در فیلم " کتاب قانون" به کارگردانی مازیار میری را پذیرفت. فیلم که جنجال بسیاری به پا کرد.
او بعد از کتاب قانون، ده سال از کمدی فاصله گرفت و با ایفای نقشهای درام و اجتماعی در فیلمهای "بیست" عبدالرضا کاهانی، "سیزده پنجاه و نه" سامان سالور، "امروز" رضا میرکریمی، "خرس، من و زیبا، مهمان داریم، بیداری در سه روز، بوفالو و دو" مخاطبان را به این فکر فرو برد که پرویز پرستویی دیگر قرار نیست، به کمدی برگردد.
بازگشت با یک کمدی ضعیف
پرویز پرستویی پیش از لس آنجلس- تهران، با بازی در فیلم بادیگارد با نقش حیدر سر وصدای زیادی به پا کرد. البته بیشتر این جنجالها به خاطر شباهت گریم نقش حیدر در این فیلم به چهره سردار قاسم سلیمانی بود، که چندی بعد ابراهیم حاتمی کیا کارگردان بادیگارد این موضوع را تایید کرد.
او سپس در فیلم "قاتل اهلی" به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۹۵ به ایفای نقش میپردازد و سپس در همان سال در فیلم "خانه کاغذی" به کارگردانی مهدی صباغ زاده حضور مییابد.
جبران با مطرب
مصطفی کیایی کارگردان این فیلم در مورد نقش ابراهیم و پرویز پرستویی گفته است که "آقای پرستویی یکی از با استعدادترین بازیگرها در زمینه کمدی است و درک خوبی از کمدی دارد. کاراکتری که من در «مطرب» نوشته بودم خیلی به ایشان نزدیک بود و فکر میکنم بازی در این فیلم کمدی برای ایشان هم بعد از چند سال اتفاق خوبی باشد. "
داستان فیلم "مطرب"، درباره یک خواننده کابارهای است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب همچون این طیف خوانندهها از صحنه کنار میرود، اما، چون به اندازه کافی از تشاهر و اقبال نیز برخوردار نبوده، نمیتواند خواننده لس آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم تبدیل میشود.
در این فیلم بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی حضور دارند. کارگردان فیلم مطرب مصطفی کیایی است و تدوین فیلم توسط نیما جعفری جوزانی انجام شده است.
پرویز پرستویی نشان داده که در نقشهای کمدی و درام میتواند به خوبی مخاطبان را راضی نگه دارد. گرچه او تجربیات ناموفقی هم داشته است. اما نقشهای موفقی که در طول چهار دهه اخیر ایفا کرده، این تجربیات ناموفق را در سایه خود قرار داده است.