برندسازی در تیم اقتصادی دولت روحانی
کابینه دولت دوازدهم از دیروز آغاز به کار کرد و علاوه بر ۲۴ میلیون نفری که رای اعتماد به رئیسجمهور را به صندوق ریختند، همه طرفداران رقیب و حتی همه آنان که در انتخابات شرکت نکردند، در انتظار آنند که ثمرات انتخابات اخیر را بهطور ملموسی در زندگی روزمره خود احساس کنند. در بسیاری از نظامهای دموکراتیک در هنگام مبارزات انتخاباتی، نامزدها وعدههای بسیاری میدهند.
دکتر علی فرحبخش در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:
اما آنچه میتواند ضامن یک همزیستی پایدار و قابل اعتماد باشد، تعهد طرفین بر وعدههایی است که از قبل بر آن پافشاری کردهاند.
اکنون که ترکیب کابینه تقریبا بهطور کامل مشخص شده است و هیات دولت نیز دیروز اولین جلسه کاری خود را برگزار کرده است، باید به روشنی مشخص کرد که دولت آینده باید چه اهدافی را تعقیب کند و تحقق این اهداف مستلزم بهکارگیری چه ابزاری است.
بررسی عملکرد دولت یازدهم به روشنی نشان میدهد در حوزههایی که اهداف مشخص تعریف شده و افراد قابلی حوزه موردنظر را تصدی کردهاند، دولت توانسته است نتایج مافوق انتظاری را بهدست آورد.
اینها همان مصادیقی است که رئیسجمهور در سخنرانی دیروز خود قبل از رای اعتماد مجلس از آنها به نام وزرایی نام برد که اسامی آنها در جهان بهعنوان «برند» تلقی میشود. حال باید دید آیا در تیم سیاستگذاری کلان اقتصادی کشور میتوان افرادی را به نام «برند» یافت که بتوانند کلید بازگشایی درهای بسته اصلاحات اقتصادی باشند؟
اولین گام در راه عبور از پیچ تاریخی فعلی اقتصاد ایران هماهنگی و تعریف دقیق شرح وظایف در تیم اقتصادی است که به نظر میرسد نه فقط به سوی شفافیت بیشتر حرکت نکرده، بلکه بر ابهامات قضیه هم افزوده شده است.
بدون تعریف دقیق اهداف پیشرو و تعیین دقیق مسوولیتها در تیم اقتصادی، بیم آن میرود که فرصتهای طلایی پیشرو به سرعت زایل شود. انتظارات آحاد اقتصادی همچون «گچ است و نه کاهگل» و هر زمان که انتظارات شکل میگیرد، فرصت اندکی برای شکلگیری آن وجود دارد و نمیتوان انتظارات را در یک دوره زمانی طولانی بهصورت عاطل نگه داشت.
به هر حال امید میرود که با تشکیل کابینه جدید دولت دوازدهم، از همان ابتدا شاهد میثاق و مسوولیت مشترک همه وزرا برای عبور از چالشهای متعدد فعلی اقتصادی باشیم و این امر جز با تبیین دقیق اهداف، بهرهگیری از افراد نخبه و متخصص و همچنین شرح دقیق مسوولیتها در افراد منصوب تیم اقتصادی میسر نیست.