خیز چین برای رهبری تجارت جهان

بر این اساس روز یکشنبه بهمنظور تعیین خطوط اصلی و چگونگی تحقق چنین طرحی اجلاس دوروزهای در پکن آغاز بهکار کرد که در آن رهبران بیش از 29 کشور جهان حضور یافتند، رهبرانی که نام ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و همچنین آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در میان آنها به چشم میخورد.
از انفعال آمریکا تا طرح چین برای تسلط بر تجارت
در شرایطی که رئیس جمهوری جدید آمریکا در حال خروج کشورش از قراردادهای تجاری یا از میان بردن آنهاست، همتای چینی او خود را مدافع «جهانی شدن» معرفی میکند. با این حال سوالهای متعددی در رابطه با برنامههای شی جینپینگ برای نفوذ هرچه بیشتر چین در خارج از مرزهای این کشور مطرح است. اما چینیها با ایده خلاقانه «یک کمربند، یک جاده» فکر همهجا را کردهاند. حدود چهار سال پیش چینیها بهمنظور احیای مجدد «جاده ابریشم»، طرحی را با نام «یک کمربند، یک جاده» یا «جاده ابریشم نوین یا جاده ابریشم 2» ارائه کردند که بر اساس آن قرار شد صدها میلیارد دلار در راهآهن، جادهها، بنادر، فرودگاهها و سایر پروژههای زیرساختی در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا سرمایهگذاری شود.
سهم شگفتانگیز کشورهای مشارکتکننده در اقتصاد جهانی
به گزارش «سیانان»، کشورهایی که درگیر این طرح میشوند بیش از 60 درصد جمعیت جهان را در خود جای دادهاند و حدود یکسوم اقتصاد جهان را تشکیل میدهند. بر اساس مطالعهای که دانشگاه آکسفورد انجام داده است پیشبینی شده کشورهای مشارکتکننده در این طرح تا سال 2050 تامینکننده بیش از 80 درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهان باشند، رقمی که تا انتهای سال گذشته در سطح 68 درصد قرار داشت.
است.»
در این طرح قرار است هزاران کیلومتر بزرگراه در پاکستان، فرودگاه بینالمللی در نپال و ارتباط ریلی میان چین و لاووس احداث شود. شرکتهای بزرگ جهانی همچون «جنرال الکتریک» و «زیمنس» نیز در کنار شرکتهای ساختوساز چینی قصد دارند پولهای خود را در این پروژه سرمایهگذاری کنند. به گزارش رسانههای چینی، تاکنون حدود یک تریلیون دلار در طرح «یک کمربند، یک جاده» سرمایهگذاری شده است و پیشبینی میشود طی یک دهه آینده چند تریلیون دلار دیگر نیز سرمایهگذاری شود.
برخی منافع و معایب برای چینیها
در سالهای اخیر شتاب اقتصاد چین با افول روبهرو شده است، اتفاقی که باعث شد برخی صنایع سنگین این کشور همچون فولاد، سیمان و آلومینیوم از تولید بیش از ظرفیت رنج ببرند. چینیها برای فائق آمدن بر مشکل کاهش تقاضای داخلی راههای زیادی را مدنظر قرار دادند، راهحلهایی از قبیل حذف کردن برخی مشاغل و توسعه تقاضای خارجی. نیک مارو، تحلیلگر «واحد اطلاعات اکونومیست»
گرچه طرح «یک کمربند، یک جاده» منافع بسیار برای چینیها به همراه دارد اما در طرف مقابل ریسکهایی را نیز متوجه این کشور میسازد. بسیاری از کشورهای هدف این طرح (کشورهای آسیای مرکزی و جنوبشرقی و آفریقایی) در حال حاضر مستعد فساد و بیثباتیهای سیاسی و اقتصادی هستند. بنابراین در چنین شرایطی هر آن ممکن است این پروژه عظیم با شکست روبهرو شود، شکستی که ضربههای جبرانناپذیری بر بدنه اقتصاد چین وارد خواهد ساخت.
انتقادهای وارد بر این طرح
نقدهایی نیز در رابطه با این طرح مطرح است. به عقیده صاحبنظران، اثراتی که اجرای این طرح میتواند به همراه داشته باشد، ممکن است تا سالها مشاهده نشود. از طرفی برخی منتقدان به این موضوع اشاره میکنند که آیا چنین سرمایهگذاری هنگفتی کارآیی لازم را خواهد داشت. به عقیده آنها پول چینیها، کشورهای در حال توسعه هدف این طرح را نادیده خواهد گرفت.
