قائم مقام وزير راه و شهرسازي حواشي مذاكره با بويينگ را تشريح كرد
شرط ايران برای بويينگ
به گزارش اعتماد، سال گذشته و بعد از كشمكشهاي منتهي به امضاي برجام بود كه نياز ناوگان هوايي كشور به هواپيماي نو 500 فروند خوانده شد و مسوولان هوايي كشور اعلام كردند كه اين نياز بايد تا حدود 7 سال تامين شود.
بر اين اساس هم سه فروند ايرباس نو در ماه پاياني سال 95 و روزهاي نخست سال 96 به ايران اير تحويل شد. در گام نخست ايرباسيها به قول خود عمل كردند. سپس بويينگ پاي ميز قرارداد نشست و متعهد شد تا بچه بويينگهاي خود را راهي ايران كند. سومين قرارداد جديد مربوط به هواپيماساز ايتاليايي(ATR) است كه در ليست تعهداتش ايران را جاي داده تا ضمن ثبت لغو تحريمهاي بين المللي عليه ايران را محكمتر كند.
هرچند ورود هواپيماهاي جديد به ايران موجب شد تا تابوي عدم ورود هواپيماي جديد شكسته شود اما هنوز هم حرف و حديثها در مورد ناوگان هوايي جديد بسيار است. حرف و حديثهايي كه از ايراد گرفتن به نوع هواپيما و نحوه ورود و پرداخت اقساط آغاز ميشود و حتي به نوع استقبال از اين هواپيماها و نوع فعاليتشان ختم ميشود.
البته نبايد فراموش كرد كه در اين ميان اظهارنظر برخي مسوولان و دستاندركاران نيز در وارد كردن ايرادات مختلف موثر است. هفته پيش و زماني كه بحث مرجوعي بودن آخرين هواپيماي ايرباس وارداتي مطرح شد و كار را به جايي رساند كه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در مورد آن برخوردي خاص داشته باشد كه مورد انتقادهاي فراوان قرار گرفت.
در اين ميان اما اصغر فخريه كاشان، قائممقام وزير راه و شهرسازي در امور بينالملل شايد بيشترين مذاكرات را با طرفهاي خارجي براي واردات هواپيما انجام داده بر موضوع مرجوعي بودن اين هواپيماها صحه گذاشت و گفته است: «اين هواپيما مرجوعي است اما نه به معناي متعارفي كه در نظر همگان وجود دارد.»
چند روز بعد از اين اظهارنظر روز گذشته وي از بررسي شرايط تحويلگيري بويينگهاي خريداري شده توسط ايران خبرداد و گفت: «دليل استفاده از واژه مرجوعي از سوي برخي رسانهها يا از روي ناآگاهي است يا به قصد تخريب بزرگترين اتفاق صنعت هوايي كشور است.»
وي در عين حال تاكيد كرده است: «دفتر داراييهاي خارجي خزانهداري كل امريكا(OFAC) مجوز ۲۰۰ فروند هواپيما را صادر كرده است نه ۱۸۰ هواپيما را. از اين تعداد مجوزهاي صادر شده از سوي اوفك ۱۰۰ مورد آن براي ايرباس، ۸۰ مورد آن براي بويينگ و ۲۰ مورد آن براي اي.تي.آر است. ضمن اينكه اين رقم براي كل خريدهاي ايران و نه فقط براي بويينگ صادر شده است.»
مذاكره كننده ارشد هوايي ايران، در خصوص خبر تحويل نخستين بويينگ به ايران ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر كه از سوي برخي رسانههاي تخريبكننده تاريخيترين قرارداد خريد هواپيما به عنوان هواپيماي مرجوعي شركت تركيش ايرلاينر معرفي شده است، گفت: «نخست بايد بگويم استفاده از واژه مرجوعي غلط و يك اشتباه است. هواپيماي فعلي كه بويينگ پيشنهاد تحويل آن به ايران را داده هواپيماي مرجوعي تركيه نيست.
فخريه كاشان ادامه داد: «از طرفي ايران قرار است سال ديگر هواپيماهاي ثبت سفارش شده خود را تحويل بگيرد، اما بويينگ به ما اعلامكرد كه هواپيمايي با چنين مشخصاتي موجود است آيا شما تمايل به تحويل آن داريد؟ ايران نيز در پاسخ درخواست تحويل مشخصات فني هواپيما را مطرح كرد. گفتيم اطلاعات را به ما بدهيد تا بررسي كنيم و ببينيم به درد ما ميخورد يا خير؟ اگر به درد ميخورد مذاكره ميكنيم و نهايتا هواپيما را از بويينگ و نه از تركيه تحويل ميگيريم.
مذاكره كننده ارشد هوايي ايران، گفت: «در صورت قبول درخواست بويينگ از سوي ايران، تحويل اولين هواپيما از هواپيماهاي سفارش داده شده به بويينگ نزديك به ۱۱ ماه زودتر شروع ميشود و در صورت عدم موافقت نهايي براي گرفتن اين هواپيما، در فروردين ۱۳۹۷ نخستين فروند از هواپيماهاي سفارش داده شده را تحويل ميگيريم.»
فخريه كاشان همچنين با اعلام اينكه از سه فروند ايرباس تحويلي به ايران هيچ يك مرجوعي نيستند، تاكيد كرد: «دليل استفاده از اين واژه از سوي برخي رسانهها يا از روي ناآگاهي است يا به قصد تخريب بزرگترين اتفاق صنعت هوايي كشور است. خريدهاي ما مستقيم است كه تفاوتهاي زيادي با خريد مرجوعي دارد. ما خدمات بعد از فروش را از خود كمپاني ميگيريم. طرف ما خود كمپانيهاي سازنده هواپيما هستند. ايران خريدار هواپيماهاي صفر است كه هيچ پروازي نداشتهاند.»
وي درخصوص خريد ۱۲ هواپيماي سوخو ۱۰۰ از روسيه نيز گفت: ما به عنوان وزارت راه و شهرسازي در جريان اين مذاكرات نيستيم و اين خريدها براي شركتهاي خصوصي است و نه دولتي.