ترنج موبایل
کد خبر: ۳۰۵۹

ده ها میلیون دلار بلوکه شده است

جنجال دوباره دولت بر سر منوریل

جنجال دوباره دولت بر سر منوریل
تبلیغات
تبلیغات

درحالی‌که در چند روز اخیر، مسئولان مختلف شهرداری و اعضای شورای شهر تهران، مخالفت خود را با احداث منوریل توسط دولت بدون اجازه نهادهای تصمیم‌گیری زیربط اعلام کرده‌اند، معاون عمرانی وزارت کشور از اجرایی شدن این طرح تا پایان سال خبر داده‌است.

مهدی هاشمی امروز و در حاشیه برگزاري "همايش نمونه‌هاي ترافيكي استان تهران" بار دیگر بر اصرار دولت بر احداث منوریل تأکید کرد و ضمن تکرار مواضع دولت مبنی بر پاسخگو نبودن شرایط فعلی حمل‌ونقل برای شهروندان تهرانی، شهرداری تهران را به چالش کشید.

معاون عمراني وزير كشور در واکنش به اظهارات روز گذشته تهران که گفته بود "دولت به جاي خريد تجهيزات منوريل بايد مترو را توسعه دهد"، نیز گفت: «هر چيزي جاي خود دارد، به طور مثال نمي‌توان به جاي اتوبوس از تاكسي و يا به جاي تاكسي از ميني بوس استفاده كرد، هر وسيله كارايي خود را دارد. در طرح جامع توسعه حمل و نقل عمومي تهران هفت خط مترو و چهار خط منوريل دارد كه به تصويب شوراي عالي ترافيك رسيده و اولويت با اجراي خطوط مترو است.»

هاشمی همچنین از تأیید طرح منوریل توسط شهردار تهران خبر داده و اعلام کرده که "اميدوار هستيم تا آخر امسال كلنگ آن به زمين خورده و كار شروع شود."

معضلی به نام منوریل
معاون عمرانی وزیر کشور در حالی خبر از قطعیت اجرایی شدن طرح منوریل داده که این بحث در ماه های اخیر محل چالش جدی میان مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران از یک طرف، و مسئولان وزارت کشور در طرف دیگر بوده است.

مسئولان شهرداری بارها با اعلام این مطلب که احداث منوریل به دلیل عدم کارشناسی کافی و توجیه ناپذیری آن، برای شهر تهران مفید نیست، از دولت خواسته اند که هزینه این طرح را به احداث خطوط جدید مترو و خرید واگن های این وسیله حمل و نقل عمومی اختصاص دهد.

در همین حال خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، نسبت به اقدام یک طرفه دولت در احداث منوریل واکنش نشان داده است.

دانشجو امروز در حاشیه جلسه علني شوراي شهر تهران با اعلام این مطلب که "گزارش رسمي از خريد واگن هاي منوريل به شورا ارائه نشده است، گفت: «خدا نكند دولت منوريل را بدون همكاري با شورا و شهرداري احداث كند.»

قالیباف: غیرقانونی است
روز گذشته نیز شهردار تهران، درباره شایعه خرید واگنهای منوریل توسط دولت، این اقدام را تلویحا غیرقانونی ارزیابی کرده و گفته بود مسلما براي راه‌اندازي هر سيستم جديد حمل و نقل در شهر تهران، مسير قانوني آن كه ارائه طرح و لايحه به شورا و تصويب آن توسط اعضاي شوراي شهر تهران است، بايد طي و در صورت لزوم بايد در شوراي عالي ترافيك نيز تاييد شود.

قالیباف همچنین به دولت توصیه کرده بود به جای هزینه های هنگفت در طرح منوریل، این پول را صرف خرید و نوسازی واگن های مترو تهران کند.

چندی پیش هم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به یکی از مسئولان وزارت کشور که " دولت رأسا و بدون نیاز به مصوبه شورای شهر، منوریل را احداث می کند"، از مسئولان وزارت کشور خواسته بود به جای طرح این گونه مسائل در رسانه ها، آن را در شورای شهر مطرح کنند.

مسئولان وزارت کشور برخلاف اکثر کارشناسان حوزه شهری که نسبت به احداث منوریل در تهران هشدار داده اند، اصرار بر اجرایی شدن این طرح دارند و این در حالی است که برطبق قانون ورود به این حوزه نیازمند طی کردن مسیر قانونی است.

با این حال اقدام اخیر وزارت کشور در طرح موضوع منوریل در رسانه های جمعی، علاقه دولت را به آغاز زورآزمایی مجدد با مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران را نشان می دهد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات