ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۱۸۶۳

نیسان آبی ۱۴۰۴ وارد می‌شود!

نیسان آبی ۱۴۰۴ وارد می‌شود!

سایپا اگرچه توانسته ظاهر زامیاد EX را تا حدی به‌روز کند اما زیر پوست این وانت هنوز همان موتور پرمصرف و امکانات حداقلی نیسان آبی قرار دارد

تبلیغات
تبلیغات

فرارو-  توقف تولید نیسان آبی بیشتر شبیه به یک خداحافظی نصفه‌ونیمه بود تا نقطه پایان؛ نیسان آبی مدتی از خط تولید کنار رفت اما دوباره با نام و چهره متفاوت بازگشت.

به گزارش فرارو؛ زامیاد EX حالا قرار است با تغییراتی در ظاهر و برخی امکانات  جای خالی وانت قدیمی را پر کند؛ با این حال، بسیاری از انتظارات مربوط به ایمنی، فناوری و مصرف سوخت هنوز روی کاغذ باقی مانده است.

ماجرای توقف تولید نیسان آبی چه بود؟

تولید نیسان آبی همان وانت پرخطر جاده‌های ایران با قدمتی بیش از نیم قرن بالاخره متوقف شد. 

نیسان آبی که به خاطر قیمت مناسب، استحکام و سادگی فنی به‌ویژه در مناطق روستایی و مشاغل حمل‌ونقل طرفداران زیادی داشت. در سال‌های گذشته اما این خودرو بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود.

سرانجام با تذکرات و ضرب‌الاجل‌های سازمان ملی استاندارد به دلیل آن که نه استاندارهای آلایندگی جدید را پاس می‌کرد نه از امکانات پایه ایمنی برخوردار بود، بطور کامل از خط تولید کنار گذاشته شد. تولید نیسان آبی رسما متوقف شد. این تصمیم با هدف بهبود کیفیت خودروهای داخلی و ارتقای ایمنی جاده‌ها گرفته شد.

توقف تولید نیسان آبی به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. برخی معتقد بودند حذف این خودرو بدون جانشین مناسب، بازار وانت‌های ارزان را با کمبود روبه‌رو خواهد کرد.

از سوی دیگر، عده‌ای این با مثبت تلقی کردن این امر به تاثیر حذف نیسان آبی در کاهش آلودگی هوا و افزایش امنیت جاده‌ها اشاره کردند. با این حال، سایپا همواره در تلاش بود تا این وانت پرکاربرد را با تغییرات محدود دوباره به بازار برگرداند؛ حتی نسخه‌هایی با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید شد.

نسخه‌های جدید که تغییرات آن به بخش موتور و آلایندگی محدود می‌شد، در واقع برای استفاده در مناطق روستایی یا مکان‌هایی با محدودیت دسترسی یا حتی کاربری‌های غیرشخصی مانند کارخانجات، پروژه‌های عمرانی یا ارگان‌های خاص وارد خط تولید شده بود. در نتیجه تولید نیسان آبی کاملا متوقف نشد و با رعایت حداقل استانداردهای جدید در برخی بازارهای محدود ادامه یافت.

زامیاد EX؛ نسخه جدید نیسان آبی روی خط تولید 

سایپا با رونمایی از نسخه جدید نیسان EX در نمایشگاه خودرو شیراز توجه‌ها را دوباره به سمت نیسان آبی‌ و خداحافظی ناتمامش با خیابان‌های ایران جلب کرد.

نیسان جدید

نیسان EX که در خرداد 1404 بالاخره در لباس جدید رونمایی شد، قرار است به زودی پایش را به کوچه‌پس‌کوچه‌ها باز کرد؛ اما این بار ایمن‌تر از گذشته! همزمان معاون توسعه محصول زامیاد از قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانه‌سوز سنگین با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد که بر اساس آن، این خودروها امسال به تدریج وارد بازار خواهند شد. همچنین قرار است پس از اتمام تعهدات مدل‌های پیشین، تولید نسخه کاملا جدید وانت نیسان براساس استانداردهای ۸۵گانه شروع ‌شود

نیسان وانت EX یا همان اکستند با رنگ خاکستری و طراحی به‌روزتر روانه بازار می‌شوند؛ بدنه و اتاق بار زامیاد EX نسبت به گذشته مقاوم‌تر شده‌ و در برابر زنگ‌زدگی دوام بیشتری دارد. این مدل در شرایط استاندارد ۲.۱ تن بار و حتی در شرایط خاص می‌تواند تا ۳ تن بار جابه‌جا کند، ضمن اینکه در حوزه آلودگی صوتی و جوی نیز ارتقا یافته است.

زامیاد EX از موتور ۲.۴ لیتری M24 پلاس با ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند که با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت کامل داشته و مصرف سوخت بهینه‌تری خواهد داشت. کولر و فرمان هیدرولیک این مدل نسبت به قبل پیشرفته‌تر شده و ترمز دستی حالا در کنسول مرکزی قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات وانت EX افزایش ۱۶ سانتی‌متری فاصله دو محور است که بر پایداری و دینامیک حرکتی اثر می‌گذارد؛ تمامی تایرها حالا رادیال هستند و سیستم فرمان هیدرولیک به طور کامل بازطراحی شده است. کابین نیز با افزایش طول ۱۶ سانتی‌متری، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از دیگر تغییرات نیسان آبی جدید می‌توان به داشبورد با جنس بهتر، صندلی‌های قابل تنظیم، تریم جدید و چیدمان متفاوت اجزای کابین اشاره کرد.

نیسان آبی حالا ایمن‌تر می‌شود؛ امکاناتی مانند سیستم ترمز ABS، کنترل پایداری ESP، رادار خط‌خوان، سامانه اعلان تصادف از جلو و ترمز خودکار اضطراری (AEB) قرار است به نسخه جدید افزوده شود. چراغ‌های جلو با لنزهای جدید و قابلیت تنظیم ارتفاع، هم از نظر زیبایی و هم کارکرد ارتقا یافته خواهند. علاوه بر این، سیستم هشدار انحراف از مسیر مبتنی بر دوربین پیشرفته نیز به تمامی مدل‌های جدید اضافه شده و آزمون‌های عملکردی آن نیز به پایان رسیده است. همچنین سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی به صورت استاندارد روی وانت‌های جدید نصب می‌شود. تجهیز ترمز اضطراری پیشرفته با رادار فعال در پشت جلوپنجره هم این وانت را به سطح بالاتری می‌کشاند.

نیسان آبی 1404 باید این شکلی باشد

نیسان 1404

هوش مصنوعی تصاویری از آنچه نیسان آبی ۱۴۰۴ باید باشد، خلق کرده؛ تصاویری که با واقعیت سایپا زمین تا آسمان فرق دارد. زامیاد EX با وجود معرفی بدنه مقاوم و فضای داخلی بزرگ‌تر همچنان به موتور ۲.۴ لیتری قدیمی با مصرف سوخت نسبتا بالا مجهز است. در نیسان EX  حتی خبری از فناوری‌های نوینی مثل موتورهای توربو یا هیبرید، فیلتر هوای پیشرفته و سیستم مدیریت هوشمند سوخت نیست.

نیسان 1404 2

در بخش ایمنی هم اگرچه سیستم‌هایی چون ترمز ABS، ESP و ترمز خودکار اضافه شده‌اند، اما هنوز جای خالی کیسه هوا برای راننده و سرنشین و رادار نقاط کور به وضوح احساس می‌شود. امکانات کابین وانت جدید هم در مقایسه با نظر هوش مصنوعی از خودروهای مدرن روز دنیا در واقع هیچ است. علاوه بر این، نمایشگر مدرن، تهویه مطبوع پیشرفته یا آپشن‌های رفاهی هوشمند در این خودرو دیده نمی‌شود. 

در نتیجه، وانت زامیاد EX فعلی با تصویری که برای نیسان آبی ۱۴۰۴ در روزگار مدرن می‌توان تصور کرد‌، فاصله معنادارای دارد و هنوز تا عرضه یک محصول کاملا مدرن و کم‌مصرف فرسنگ‌ها باقی مانده است.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات