ترنج موبایل
کد خبر: ۸۸۲۸۲۵

شناخت خنجر زهرآلود یگان ۸۲۰۰ ‌اسراییل

شناخت خنجر زهرآلود یگان ۸۲۰۰ ‌اسراییل

این سیستم به جای تکیه بر تحلیل انسانی با پردازش همزمان هزاران داده، تصمیم‌سازی می‌کند.

تبلیغات
تبلیغات

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: سامانه Gospel که توسط یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ ارتش اسراییل توسعه یافته، یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی و هدف‌گذاری نظامی برای جنایت و ترور است. گاسپل یک سیستم هوش مصنوعی مکانی (GeoAI) است که وظیفه‌اش شناسایی سریع اهداف مختلف بر پایه تحلیل خودکار داده‌های مکانی، ارتباطی، تصویری و رفتاری است.

این سیستم به جای تکیه بر تحلیل انسانی با پردازش همزمان هزاران داده، تصمیم‌سازی می‌کند. برای مقابله با چنین سیستمی باید سیتی مشابه ساخته شود که وظیفه مقاومت و ضد حمله را بر عهده داشته باشد. گاسپل داده‌هایی زیر را جمع‌آوری و پردازش می‌کند: 

۱- داده‌های مکانی (Geospatial Data) 

- موقعیت‌یابی افراد از طریق GPS، وای‌فای و دکل‌های مخابراتی. 

- تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی برای شناسایی تغییرات فیزیکی، تجمعات و ساختارهای مشکوک. 

- شناسایی ساختمان‌ها یا مکان‌هایی که الگوی رفت‌وآمد مشکوک دارند. 

۲- داده‌های تصویری و ویدیویی

- استفاده از بینایی ماشین برای تحلیل چهره‌ها، وسایل نقلیه، اشیا و تجهیزات. 

- تلفیق تصاویر زنده با داده‌های قبلی برای تشخیص تحرکات جدید. 

۳- شنود و تحلیل ارتباطات (SIGINT) 

- شنود تماس‌ها، پیامک‌ها، پیام‌رسان‌ها و ارتباطات رمزنگاری شده. 

- استخراج واژه‌ها و الگوهای رفتاری مشکوک با استفاده از NLP (پردازش زبان طبیعی). 

۴- تحلیل رفتار دیجیتال

- رصد فعالیت‌های آنلاین، خرید اینترنتی، حضور در شبکه‌های اجتماعی. 

- استخراج الگوهای روزانه رفت و آمد، مکان‌های پرتردد و ارتباطات اجتماعی افراد 

۵- داده‌های بیومتریک و شناسایی چهره

- تحلیل چهره‌ها از طریق تصاویر دوربین‌های عمومی یا پهپاد- تطبیق با پایگاه داده برای شناسایی افراد یا گروه‌های هدف 

با ترکیب این داده‌ها، Gospel در عرض چند دقیقه اهداف احتمالی را شناسایی کرده و به تیم عملیاتی پیشنهاد می‌دهد. تحلیلگر انسانی تنها باید تصمیم نهایی را گاهی در کمتر از ۳۰ ثانیه بگیرد. 

در جریان جنگ غزه ۲۰۲۳، Gospel به ارتش اسراییل کمک کرد تا روزانه صدها هدف جدید را شناسایی و حمله کند؛ چیزی که پیش‌تر هفته‌ها یا ماه‌ها زمان می‌برد.

نویسنده: محمدرضا طورانی، استاد دانشگاه

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات