انتقاد سلیمی نمین از دانشگاه آزاد
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران تاثير سوء دانشگاهها آزاد بر بافت فرهنگي شهرهاي كوچك را تشريح كرد.
عباس سليمينمين مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در خصوص تاثير فرهنگي واحدهاي دانشگاه آزاد در شهرهاي كوچك، اظهار داشت: تاثيرات منفي اقدام نسنجيده و غيربرنامهريزي شده ايجاد واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد در شهرهاي كوچك، يكي از تبعات عملكرد غيرقانوني و خود محورانه مديريت دانشگاه آزاد است كه قطعا اين تاثيرات، در كنار تاثيرات منفي و مخرب كلان دانشگاه آزاد قابل رويت است.
وي با بيان اينكه ايجاد بدون برنامه واحدهاي دانشگاهي در شهرستانهاي كوچك بدون اينكه تبعات سوء جذب تعداد قابل توجهي دانشجو از نقاط ديگر كشور كه به لحاظ فرهنگي داراي شرايط متفاوتي نسبت به آن شهر هستند، بسيار زياداست، افزود: وقتي دانشگاه آزاد واحدهايي را در شهرستانهاي كوچك احداث ميكند كه عمده دانشجويان آن غيربومي هستند، بافت فرهنگي شهر را به هم ميخورد و تاثيرات سوئي را بر فرهنگ آن شهر ميگذارد.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران ادامه داد: وقتي يك دانشجو از شهرستان خود به يك شهرستان ديگر ميرود، با وارد شدن به منطقهاي كه او را نميشناسند به نوعي احساس راحتي ميكند؛ در صورتي كه اگر آن دانشجو در ميان خانواده خود و شهر خود تحصيل كند ملاحظاتي دارد كه با وارد شدن به شهر ديگر آن ملاحظات را كنار ميگذارد.
سليمي نمين با اشاره به اينكه دانشجويي كه در يك محيط بزرگ بوده، اشتغالات مختلفي داشته و تنوع زيادي در پر كردن اوقات خود داشته است ككه با وارد شدن به يك شهر كوچك، دچار مشكلات عديدهاي ميشود، تصريح كرد: طبيعي است كه در اين شرايط يكي از راههايي كه در پيش روي آن دانشجو قرار ميگيرد كارهاي غيرفرهنگي يا رفتارهاي ناهنجار است.
وي ادامه داد: اين رفتارهاي ناهنجار كه برخي اوقات هم از جانب بعضي از اساتيدي كه متاسفانه دانشگاه آزاد به صورت ولنگار جذب كرده تشديد مي شود، موجب تشديد ناهنجاريها ميشود و بافت فرهنگي شهر را دستخوش يك تغيير نابهنگام ميكند كه در بسياري از شهرستانها اين مسئله را ديدهايم.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران با اشاره به اينكه دانشگاه آزاد با حضور در شهرهاي كوچك به ناگاه يك درهم ريختگي فرهنگي در آن شهرها ايجاد ميكند، افزود: درهم ريختگي فرهنگي در شهرهاي كوچك تبعات بسيار زيادي دارد و موجب بي هويتي فرهنگي آن شهر ميشود.
سليمي نمين با بيان اينكه شهرهاي كوچك قالبا از سلامت بسيار زيادي برخوردار هستند و محيطهاي امني دارند كه به لحاظ اخلاقي و بسياري از مسائل ديگر پاك هستند، تاكيد كرد: در شهرهاي كوچك به دليل آنكه افراد همديگر را مي شناسند، تخلف در آنها كمتر صورت ميگيرد و در اين شهرها امنيت اجتماعي در حد بسيار بالايي است، اما در هم ريختگي فرهنگي كه در آن شهر ايجاد شود همه اين مسائل دستخوش يك تلاطم ميشود و متاسفانه دانشگاه آزاد اين كار را انجام داده است.
وي اضافه كرد: دانشگاه آزاد اگر ميخواست اين مسائل به وجود نيايد بايد بومي سازي دانشجو را دنبال ميكرد و ميبايست دانشجويان از همان منطقه جذب ميشدند تا مشكلي در بافت فرهنگي شهر بوجود نيايد.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در ادامه تاكيد كرد: چه دليلي دارد در يك شهرستاني كه كل جمعيت آن 50 هزارنفر هم نيست دانشگاهي با ظرفيت 20 هزار نفر در آن احداث شود تا اين فاجعه فرهنگي ايجاد شود.
سليمنمين با بيان اينكه، نا همگوني و بيانضباطي كه دانشگاه آزاد در شهرهاي كوچك بوجود آورده، تبعات بسيار زيادي را به همراه داشته است، تاكيد كرد: در هيچ جاي جهان اينگونه كه دانشگاه آزاد عمل ميكند، عمل نميشود.
وي با بيان اينكه گاهي در يك منطقهاي كه هيچ ارتباطي با محيط آن شهر ندارد، شهرك دانشگاهي ايجاد ميكنيم كه با فاصله قابل توجهي كه با آن شهر دارد نميتواند تاثير سوء فرهنگي بر آن شهر داشته باشد، تاكيد كرد: هنگامي كه دانشگاه آزاد در شهرهاي كوچك بدون آنكه برنامهريزي براي رفع نيازهاي آن منطقه انجام دهد، دانشگاههايي با وسعت گسترده احداث ميكند، فقط و فقط به بافت فرهنگي آن شهر ضربه ميزند.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران ادامه داد: اين كار هم سلامت محيط را دستخوش مسائل مختلف ميكند و هم مشكلات زيادي را ايجاد ميكند، در حالي كه دانشگاه بايد پيوند فرهنگي با مسائل منطقه داشته باشد.
سلمي نمين با بيان اينكه بايد بر اساس نيازهاي منطقههاي مختلف برنامهريزي كنيم؛ اولا نيازهاي منطقه را بشناسيم و بعد هم قابليتهاي منطقه را بدانيم بعد با تناسب با اين قابليتها و نيازها برنامههاي دانشگاه را تنظيم كنيم، تاكيد كرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اصلا بر اين اساس عمل نميكند، يعني دانشگاه آزاد اصلا هيچ قاعدهاي و نظم رادر چارچوب سياستهاي توسعه آموزش غالي كشور دنبال نميكند.
وي در پايان گفت: توسعه آموزش عالي كشور بر اين اساس است كه تشخيص داده شود كه در اين منطقه قرار است كشاورزي بشود، بعد بياييم در آن منطقه رشته كشاورزي راه اندازي كنيم، بعد هم متناسب با قابليتهاي آن منطقه دانشجو جذب كنيم و دانشجو در همان شهر جذب بازار كار شود كه در اين صورت نه بيكاري بوجود ميآيد و نه مدارك كاذب.